untitled-15-1-760x400

شرکت اچ پی اینترپرایز که یکی از بازوهای قدرتمند شرکت اچ پی در زمینه ارائه محصولات ذخیره سازی و شبکه است از یک کامپیوتر با حافظه ۱۶۰ ترابایت رو نمایی کرده است. این دستگاه قادر به پردازش حجم بسیار گسترده و وسیعی از اطلاعات است.

 شرکت اچ پی اینتر پرایز از کامپیوتر جدید خود به نام machine با حافظه ۱۶۰ ترابایت رو نمایی کرده است. رو نمایی از این دستگاه به عنوان یک موفقیت بزرگ در زمینه ارائه کامپیوتری با یک بانک حافظه و قابلیت حجم وسیعی از اطلاعات شناخته می شود. همچنین این کامپیوتر می تواند به عنوان یک دستگاه برای استفاده در عصر داده های حجیم و بزرگ شناخته شود.

شرکت اچ پی اینترپرایز در گزارش خود در خصوص این دستگاه خاطر نشان کرده است برنامه R&D یکی از بزرگ ترین اتفاقاتی است که در تاریخ شرکت اچ پی اینترپرایز رخ داده است. این شرکت همجنین اعلام کرده است در صورت موفق شدن این پروژه قطعاً و به طور حتمی انقلاب بزرگی در صنعت پردازش داده های حجیم رخ داده است.

مگ ویتمن، مدیر عامل این شرکت در مصاحبه ای به این نکته اشاره کرده است که نوآوری هایی که صنعت، تکنولوژی های تاریخ ساز و جهش های علمی آینده را متحول خواهند کرد همه و همه در انبوهی از داده های پردازش نشده ای قرار دارند که در پیش روی ما هستند. برای استفاده از این داده های پردازش نشده نمی توان بر تکنولوژی های قدیمی و گذشته اتکا کرد بلکه ما نیاز به کامپیوترهایی داریم که قدرت و توان پردازش داده های حجیم یا همان big data ها را داشته باشند و برای همین منظور ساخته شده باشند.

untitled-16

کامپیوتری که امروز شرکت اچ پی اینترپرایز از آن رو نمایی کرده است و Machine نام گذاری شده است در واقع مجهز به حافظه ۱۶۰ ترابایتی است که قابلیت کار و پردازش ۵ برابر داده هایی معادل اطلاعات تمام کتاب های کتابخانه کنگره آمریکا دارد. یا به بیان ساده تر این کامپیوتر قادر است به طور هم زمان داده هایی که بر روی ۱۶۰ میلیون جلد کتاب جا می شوند را پردازش کند. در واقع تا پیش از این امکان نگهداری این حجم از اطلاعات تنها بر روی یک حافظه امکان پذیر نبوده است. به عقیده شرکت اچ پی اینترپرایز این دست آورد در واقع راهی است برای نشان دادن این واقعیت که حافظه ها برای نگهداری داده ها تا چه حد می توانند قوی باشند.

اچ پی اینترپرایز همچنین بر این باور است که موفقیت این پروژه می تواند راه گشایی باشد برای رسیدن به معماری و طراحی سیستم هایی که می توان در آن ها از یک حافظه با گنجایش ۴۰۹۶ یوتا بایت استفاده کرد. گنجایش این حافظه های ۲۵۰ هزار بار بزرگ تر از کل اطلاعات دیجیتال موجود در جهان است.

شرکت اچ پی اینترپرایز گفته است با در اختیار داشتن چنین حافظه ای می توان کل اطلاعات سلامت مربوط به تک تک افراد ساکن بر روی کره زمین را در کنار اطلاعاتی همچون اطلاعات فیس بوک افراد و داده های به دست آمده از اکتشافات فضایی را به طور هم زمان پردازش نمود.

مارک پاتر مدیر ارشد تکنولوژی اچ پی اینترپرایز در سخنان خود اشاره کرده است که این شرکت بر این باور است که استفاده از روش پردازش بر پایه حافظه یا memory driven computing می تواند به عنوان راه حلی برای پیش بردن تکنولوژی مورد استفاده قرار گیرد. با استفاده از این روش می توان تمام جنبه های جامعه را تحت تاثیر قرار داد. او همچنین در ادامه افزوده است معماری که از آن رو نمایی شده است می تواند برای محاسبات هر نوع داده از داده های مربوط به دستگاه های هوشمند گرفته تا ابر کامپیوتر ها مورد استفاده قرار گیرد.

در واقع پردازش حافظه محور نوعی پردازش است که در آن به جای اینکه پردازنده در مرکزیت پردازش قرار داده شده باشد، حافظه در مرکز است. در واقع در این نوع معماری به جای اینکه داده ها مدام بین حافظه و پردازنده در رفت و آمد و انتقال باشند داده های بدون واسطه بر روی حافظه پردازش می شوند و از این رو زمان پردازش این داده ها بسیار کم خواهد. به همین دلیل این روش برای پردازش داده های حجیم بسیار مناسب است.

پاتریک موهد یکی از تحلیلگران موسسه مور در این باره گفته است: کامپیوتر ساخته شده توسط اچ پی اینترپرایز در واقع یک کامپیوتر برای آینده است. معماری این دستگاه به نحوی ساخته شده است که می تواند حافظه آن نه تنها می تواند به عنوان فضایی برای نگهداری انواع داده های حجیم استفاده شود بلکه می تواند به صورت مستقیم برای مصارف و اهدافی از قبیل اجرای برنامه های تحلیلی، تکنولوژی یادگیری ماشینی و از این دست مورد استفاده قرار گیرد. تا کنون بسیاری از شرکت ها و کارخانجات مثل اینتل به فکر ارائه حافظه هایی با سرعت بالا مثل ۳D Xpoint بوده اند. اما ارائه این کامپیوتر در واقع رویکرد جدیدی است که در ۳ تا ۵ سال آینده جایگاه خود را پیدا خواهد کرد.

در این کامپیوتر مجهز به حافظه ۱۶۰ ترابایتی از ۴۰ کره فیزیکی استفاده شده است که به صورت درونی با استفاده از پروتکل هایی که در ارتباط تنگاتنگ با یکدیگر هستند استفاده شده است. برای سیستم عامل این کامپیوتر، سیستم عامل لینوکس بهینه شده استفاده شده است. همجنین در این کامپیوتر از لینک های فوتونیک و اپتیکی شامل ماژول جدی X1 استفاده شده است. همچنین شرکت اچ پی اینترپرایز برای استفاده بهینه و حداکثری از قدرت پردازش و نگهداری اطلاعات و داده ها در این کامپیوتر توسط توسعه دهندگان، ابزارهای برنامه نویسی مخصوص معماری جدید این کامپیوتر را ارائه خواهد کرد.

به گفته سید علی، مدیر کاویوم، رویکرد شرکت اچ پی و کاویوم در پردازش داده ها بر پایه حافظه رویکرد یکسان و مشابهی است. همچنین مدیر عامل این شرکت به این نکته اشاره کرده است که کاویوم و اچ پی اینترپرایز در ساخت و طراحی این کامپیوتر با یکدیگر همکاری داشته اند. وی همچنین به این نکته اشاره کرده است که رویکرد جدید شرکت اچ پی اینترپرایز در پردازش داده های حجیم می تواند روش های جدیدی در پردازش ابری و دیتا سنترهای نسل آینده به دنبال داشته باشد.