photo601223833381349367
به منظور یکسان سازی و سازگاری هر چه بیشتر یکسری استانداردهای شبکه بیسیم تعریف شده است که در زیر نام آنها را می بینید :
۸۰۲.۱۱a – ۸۰۲.۱۱b – ۸۰۲.۱۱g – ۸۰۲.۱۱n – 802.11nac

امروزه بیشتر استانداردهای ۸۰۲.۱۱g و ۸۰۲.۱۱n رایج هستند . در موارد بسیار کمیاب نیز ممکن است هنوز از استاندارد ۸۰۲.۱۱b استفاده شود ولی ۸۰۲.۱۱a در هیچ کجا کاربرد ندارد .

استاندارد ۸۰۲.۱۱a
از فرکانس ۵ گیگا هرتز استفاده می کند و تا ۵۴ مگابیت بر ثانیه نرخ انتقال داده سرعت دارد .

استاندارد ۸۰۲.۱۱b
یکی از اولین استانداردهای شبکه بیسیم بود که به سرعت عمومی شد . از فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز استفاده می کند . همچنین این استاندارد نرخ انتقال داده با سرعت ۱۱ مگابیت بر ثانیه را دارد گرچه سرعت بالایی نیست ولی به دلیل این که اکثر افراد برای استفاده از اینترنت در خانه از آن استفاده می کنند , نیاز آنها را برطرف می کند . همچنین این استاندارد مسافت ۳۰۰ فیت در فضای باز و ۱۰۰ فیت در فضای داخل را انتقال می دهد و دلیل این تفاوت این است که در فضای بسته داخل دیوار ها و سقف ها مانعی برای عبور سیگنال محسوب می شوند .

استاندار ۸۰۲.۱۱g
جایگزین مناسبی برای ۸۰۲.۱۱b بود و جالب است بدانید که ۸۰۲.۱۱g قابلیت سازگاری و بازگشت به ۸۰۲.۱۱b را دارد به همین دلیل است که بر روی بسیاری از دیوایس های نوشته شده است ۸۰۲.۱۱b&g به این معنی که توانایی استفاده از هر دو سیگنال را دارد . این ویژگی باعث شد که در صورتی شما یک مودم وایرلس ۸۰۲.۱۱g خریداری کردید , نیازی به تعویض کلیه دیوایس های دیگر خود همچون کارت شبکه لپ تاپ نشوید . این استاندارد از فرکانس ۲.۴ گیگا هرتز استفاده می کند و سرعت انتقال آن ۵۴ مگابیت برثانیه است همچنین مسافت ۱۰۰ فیت داخل و ۳۰۰ فیت فضای باز را انتقال می دهد .
استاندارد ۸۰۲.۱۱n
آخرین مورد از استانداردهای شبکه بیسیم که وجود دارد ۸۰۲.۱۱n می باشد . این استاندارد یک تکنولوژی جالب توجه است زیرا از هر دو فرکانس ۲.۴ و ۵ گیگا هرتز استفاده می کند . همچنین نرخ انتقال داده ۱۰۰ مگابیت برثانیه را دارد ولی واقعیت این است که در یک سناریوی کامل (در صورتی که همه چیز به خوبی تنظیم شده باشد و تداخل سیگنال را کاهش دهید و مسافت را کاهش دهید , همه کانال ها را در اختیار داشته باشید ) به صورت تئوری سرعت تا ۶۰۰ مگابیت بر ثانیه نیز عبور می کند . همچنین این استاندارد تا مسافت ۱۰۰۰ فیت را انتقال می دهد .

استاندارد ۸۰۲.۱۱n از تکنولوژی به نام MIMO استفاده می کند . مخفف Multiple In Multiple Out و به این معنی است که در آن واحد و در یک لحظه بیش از یک سیگنال ارسال و دریافت شود و از این طریق سرعت بالاتری را خواهیم داشت .