هواشناسی ایران یک ابرکامپیوتر از آمریکا خرید

 

هواشناسی ایران یکی از سازمان هایی است که به دلیل حوادث و بلایای طبیعی چند سال اخیر به آن انتقادات تندی از سوی مردم وارد شده است.سازمان هواشناسی هم بارها اعلام کرده است که سیستم های کامپیوتری اش به روز نیستند.البته دلیل به روز نبودن این سیستم ها هم کاملا مشخص است و دلیل آن هم تحریم های چندین ساله علیه کشورمان است که باعث شده است که سازمان هواشناسی نتواند پیش بینی های لازم را در مواقع ضروری انجام دهد.اما حال معاون سازمان هواشناسی کشورمان خبر از خرید یک ابرکامپیوتر از آمریکا داده است که می تواند حجم عظیمی از اطلاعات را پردازش کند.

عباس علیزاده معاون فناوری اطلاعات سازمان هواشناسی کل کشور ضمن حائز اهمیت خواندن این خرید به آفتاب یزد گفت : سیستم‌های کامپیوتری پیشرفته چون سوپر کامپیوتر مذکور به دلیل ترا فلاپ بودن سالها بود که فروش آن به ایران ممنوع بود و جزء تحریم‌ها قرار داشت، دلیل آن هم عملکرد پیشرفته و ظرفیت بالای این نوع سیستم‌ها است. وی افزود که ابر کامپیوتر‌های مذکور در انحصار شرکت کری آمریکا است و این شرکت نیز از فروش آن به دلیل تحریم‌ها به ایران خودداری می کرد . البته در شرایط غیرتحریمی نیز به دلیل تکنولوژی‌های تک فروش آن با محدودیت‌هایی همراه است. ما به عنوان سازمان هواشناسی بنا بر نیازسنجی‌های انجام گرفته در سال ۹۳ مطالعه و مذاکرات اولیه برای ابتیاع این نوع سیستم را انجام دادیم که خوشبختانه به سرانجام نیز رسید . کاربرد این نوع از سیستم‌ها نیز مدل سازی و محاسبات و فرایندهای پیشرفته است . علیزاده در ادامه افزود که در سال ۸۶ نیز سازمان هواشناسی سفارش ساخت یک کلاستر را به دانشگاه امیر کبیر داد که خود کلاستر نیز جزء اقلام تحریمی بود و کسی چنین دانشی را در اختیار ایران قرار نمی‌داد. یعنی کشور دانش کلاستر را بومی کرد که ۱۴ مورد از آن در کشور ساخته شد. علیزاده در ادامه افزود: البته سوپر کامپیوتر مقوله ای متفاوت است. ما در دسته‌های پروسرینگ (فرایندهای پیچیده) دودسته کلاسترینگ و سوپر کامپیوتر‌ها را داریم که هر دو نیز برای پردازش‌های سریع کاربرد دارد. کلاستر البته از وصل نمودن چند کامپیوتر به همدیگر ایجاد می‌شود، اما سوپر کامپیوترها اصولاً ماهیت و فلسفه ساختشان “های پروسرینگ” است و امکانات بسیار بالاتر و متفاوت تری در اختیار کشورها و سازمانهای کاربر قرار می‌دهد

iranian_supercomputer_02

علیزاده در مورد کاربردهای دیگر این ابرکامپیوتر و دلایل عدم فروش آن گفت: ابرکامپیوترها کاربردهای نظامی نیز می‌توانند داشته باشند. برای این خرید مجوز خاصی مشابه اوفک صادر نشده است و مذاکرات با شرکت آمریکایی کری انجام گرفت. البته خرید ما ۱۴ ترا فلاپ توان پردازش دارد. برخی کشورها به ظرفیت پتا رسیده اند و توان پردازش آنها در حد پتا است. متاسفانه ما یک هزارم توان پردازشی کشورهای توسعه یافته را داریم. علیزاده در ادامه به آفتاب یزد گفت: در توان پردازش‌های بالاتر باید منابع مالی تامین شود و البته قابل انکار نیست که در توان بالاتر اینگونه سوپر کامپیوترها باید مذاکرات بالاتری نیز صورت گیرد . علیزاده گفت البته به لحاظ تئوریک امکان خریدهای بالاتر نیز ممکن است و مشکلات در وهله اول تامین منابع مالی است تا مذاکرات، که بی شک همانگونه که گفته شد مذاکرات پیچیده‌تر نیز موردنیاز است به شرطی که منابع مالی تامین گردد. وی در پاسخ به این سوال که آیا کاربردهای دیگری نیز برای این سیستم می توان تعریف کرد که در صورت خرید سوپر کامپیوترهای پیشرفته تر بتوان برجسته کرد، گفت: صددرصد! اگر ما بتوانیم توان پردازش مان را بالاتر ببریم طبعاً دقت مدل ما نیز بالاتر خواهد رفت. اگر الان دقت ۹ کیلومتر در سطح کشور و ۳ کیلومتر درتهران را داریم می‌توانیم دقت کشور را به ۳ کیلومتر و تهران را به کمتر از ۳ کیلومتر برسانیم. در مواردی همچون کشاورزی و مدل سازی‌های اینگونه و مسائلی همچون منابع آبی نیز لازم به گفتن نیست که می‌توان بهره‌برداری‌های علمی بسیار مناسبی داشت. وی در مورد جزئیات مذاکرات و سایر کشورهای دارنده این تکنولوژی هم گفت: سازمان هواشناسی مستقلاًٌ با شرکت تکنولوژی‌های پیشرفته کری در آمریکا وارد مذاکره شد و به نتیجه نیز رسید. در مورد سایر کشورها نیز چین اخیراً ورود کرده و کارهایی نیز انجام داده است. وی وزارت نیرو و حوزه‌های اینچنینی را نیز در کنار کاربردهای فراوان علمی و همچنین مدل‌سازی‌های شیمی و کاربردهای نظامی را از جمله استفاده‌های ابرکامپیوترها عنوان کرد.