شرکت گوگل امروز در مراسم سالانه توسعه دهندگان خود اعلام کرد گوشی هوشمند ماژولاری که از مدت ها پیش در انتظار عرضه آن بوده ایم، تا پایان سال جاری میلادی در اختیار برنامه نویسان اندروید قرار می گیرد، و اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، مشتریان هم امکان خرید این گوشی را تا سال ۲۰۱۷ بدست خواهند آورد.
این پروژه که گوگل نام Ara را برای آن انتخاب کرده دارای قطعات سخت افزاری قابل جداسازی خواهد بود که می توانید طبق نیاز خود آنها را کم و زیاد کنید. به این ترتیب کاربر قادر خواهد بود تا دستگاه را طبق سلیقه خود شخصی سازی کند (برای مثال، کسی که اهل عکاسی است می توانید ماژول دوربین قدرتمندتری انتخاب کند) و هر وقت که احساس نیاز کرد، قطعه ای را ارتقا دهد.
مفهوم گوشی های ماژولار سال ها است که رویای بزرگ صنعت گوشی های هوشمند بوده است. برای مثال، جدیدترین پرچمدار ال جی، گوشی هوشمند ال جی G5 دارای قسمت های قابل جداسازی است که به کاربران امکان شخصی سازی برخی قابلیت ها از جمله دوربین را می دهد. نام پروژه Ara از سال ۲۰۱۳ بر سر زبان ها افتاده است. این طرح را ابتدا شرکت موتورولا معرفی کرد. اما اندکی بعد گوگل موتورولا را خرید و در نهایت مالکیت موتورولا اکنون به شرکت لنوو رسیده است. البته گوگل چندی پیش نیز خبر آغاز به کار این پروژه را در پورتوریکو اعلام کرد، اما هیچ گاه اقدام عملی در این زمینه انجام نداد.
حال با اعلام این خبر در کنفرانس گوگل I/O امسال، پروژه Ara گام دیگری به سوی عملیاتی شدن برداشته است. گوگل به منظور معرفی این پروژه یک ویدیو را هم منتشر کرده است که در ادامه شاهد آن خواهید بود. برنامه نویسان اندروید می توانند با مراجعه به وب سایت گوگل برای مشارکت در این طرح ثبت نام کنند.