امروزه با گسترش روز افزون شبکه های اینترنتی بی سیم مخصوصا شبکه های WiFi تعداد افراد سوء استفاده کننده از آن نیز افزایش یافته است و کاربرانی که شبکه WiFi خود را رمزنگاری نکرده باشند و یا از رمزهای ساده و الگوریتم های ابتدایی برای رمزنگاری شبکه خود استفاده کرده باشند همواره قربانی هکرها خواهند بود و ممکن است مجبور شوند هزینه های بالای پهنای باند و اینترنت پرداخت نمایند.

اما آیا راه حلی برای حل مشکل هک شدن شبکه های WiFi و همچنین عدم نیاز به ورود دائمی رمزعبور این شبکه ها وجود ندارد ؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم محققان رشته هوش مصنوعی و کامپیوتر دانشگاه MIT به سرپرستی خانوم دکتر دینا کتابی، دانشمند برجسته سوری و متخصص رشته برق و کامپیوتر به الگوی جدیدی برای امن سازی شبکه های WiFi دست یافته اند که سیستم فوق با اسکن محیط و همچنین تخمین فاصله کاربر متصل به شبکه تا دستگاه روتر از اتصال افراد غیرمجاز به این شبکه جلوگیری می کند.

در واقع نحوه کار این سیستم بدین گونه است که با اندازه گیری محیط کار یا محیط منزل، تنها به افرادی که در این چهارچوب قرار دارند اجازه دسترسی به شبکه داده شده و افراد خارج از این چارچوب اجازه دسترسی به شبکه WiFi شما را نخواهند داشت. این الگو که سیستم کرونوس نام گرفته است در آزمایشات اولیه بسیار موفق عمل کرده است، بگونه ای که با استفاده از سیستم فوق دانشمندان حتی قادر به تشخیص دقیق محل قرار گیری فرد متصل به شبکه در خانه شدند، یا در آزمایشی که در یکی از کافی شاپ ها صورت گرفت، با ارائه خدمات به کاربران درون کافی شاپ و جلوگیری از اتصال کاربران مزاحم خارج از این محدوده به WiFi رایگان کافی شاپ، کاربران اصلی از سرعت بهتر و بالاتری برخوردار گشتند. گفتنی است این سیستم حدود ۲۰ برابر دقیق تر از سیستم های کنونی بوده و آزمایشات اولیه نشان می دهد که در ۹۴ درصد مواقع سیستم قادر به تشخیص صحیح محل قرار گیری کاربر متصل به شبکه می باشد.