یک گروه تحقیقاتی در دانشگاه فنی دانمارک، که اولین گروهی بود که به سرعت انتقال یک ترابیت در سال ۲۰۰۹ دست یافته بود، امروز موفق شده سرعت خیره کننده‌ی ۴۳ ترابیت بر ثانیه را در یک فیبر نوری آن هم تنها با یک مخابره کننده‌ی لیزری بدست آورد.

بیان کاربر پسندتر دستاورد محققان دانمارکی، از این قرار است که سرعت ۴۳ ترابیت بر ثانیه چیزی معادل انتقال داده با سرعتی حدود ۵.۴ ترابایت (۵,۳۷۵ گیگابایت بصورت دقیق) در ثانیه خواهد بود. بنابراین اگر دست‌تان به این شبکه‌ی فیبری-لیزری جدید دانشگاه فنی دانمارک برسد، قادر خواهید بود حجم یک ترابایتی حافظه‌ی دیسک سخت خود را تنها در یک پنجم ثانیه پر نمایید؛ البته مسلم است که سرعت نوشتن دیسک شما است که اینجا محدودیت ایجاد خواهد کرد! همچنین برای دانلود یک فیلم ۱ گیگابایتی در این حالت، تنها به ۰.۲ میلی ثانیه زمان نیاز خواهد بود.

inheader-networkf

مساله‌ی مهم در خصوص این رکورد جدید، استفاده‌ی محققان دانشگاه فنی دانمارک از یک فرستنده‌ی لیزری در یک فیبر نوری واحد است. تا کنون شبکه‌های بسیاری با سرعت‌های نجومی صدها و حتی هزاران ترابیت بوجود آمده، اما تمام آن‌ها از چندین فرستنده لیزری بر بستر چندین و چند فیبر نوری استفاده می‌کرده‌اند که به هیچ عنوان عملیاتی بودن روش تک فیبری را نمی‌توان از آن شاهد بود. چنین ارقام نجومی با استفاده از ساختارهای چندگانه، بسیار دور از واقعیت قابل اجرا در شبکه‌های فیبر نوری هستند و چندان نیز ارزش بحث کردن ندارند. زمانی که ما در خصوص لینک‌های فیبر نوری تجاری سخن می‌گوییم، عموما منظور ما همان حالت تک‌ فیبر و تک لیزر خواهد بود چرا که کل ستون فقرات اینترنت بر همین اساس پیاده‌سازی شده است. به بیان دیگر، تکنیک مورد استفاده‌ی دانمارکی ها برای دستیابی به سرعت ۴۳ ترابیت بر ثانیه، در حقیقت احتمال راه پیدا کردن به شبکه‌های واقعی را طی چند سال آینده داراست. ممکن است کاربران طی سال‌های آینده قادر باشند یک برنامه‌ی تلویزیونی یا فیلم را به معنای واقعی کلمه، در یک چشم بر هم زدن دریافت کنند.