مغزهای متفکر شبکه جهانی اطلاعات؛ یعنی تیم برنرز لی بریتانیایی و وینت سرف آمریکایی که به ترتیب پدر وب و پدر اینترنت لقب گرفته‌اند، به همراه مهندسانی که در پدید آوردن اینترنت و وب نقش داشته‌اند، نخستین بار به صورت گروهی و به دلیل تلاش‌هایی که در متحول کردن زندگی و کار انسان‌ها انجام داده‌اند، قدردانی شدند و یک میلیون پوند جایزه گرفتند. در مراسمی که چهارشنبه در کاخ باکینگام برگزار شد، این افراد به دلیل تلاش‌های موثرشان از دست ملکه الیزابت جایزه‌شان را دریافت کردند. نخستین بار بود که این جایزه اهدا می‌شد و پنج نفر از پدیدآورندگان اینترنت به دلیل ایجاد تحولات عمده در زمینه توسعه ارتباطات برای جهانی کردن صنایع جدید این جایزه را از آن خود کردند.

در این مراسم تیم برنرز لی و وینت سرف به همراه رابرت کان، مارک اندریسن و فرنچمن لوییس پوزین مورد تحسین و ستایش شخصیت‌های بزرگی چون بیل گیتس بنیانگذار مایکروسافت، جف بزوس بنیانگذار آمازون، ال گور معاون اول رییس‌جمهور اسبق ایالات متحده آمریکا و برایان کاکس دانشمند قرار گرفتند. کاکس تلاش‌های این پنج نفر را «تلاش جهانی برای نسل بشر» دانست. لرد بروئرز (Lord Broers)، یکی از داوران اهدای این جایزه نیز گفت:‌ این پنج مهندس بلندپرواز که تاکنون هیچ‌گاه به صورت گروهی مورد تقدیر قرار نگرفته‌ بودند، دو کار اساسی را در شکل‌دهی اینترنت و وب انجام داده‌اند؛ یکی منسجم کردن سیستم این شبکه جهانی و دوم ارایه آن به تمامی افراد جهان. لرد براون، متولی این جایزه نیز گفت که امیدوار است موفقیت این افراد انگیزه‌ای برای افراد جوان باشد تا به شغل‌های مهندسی گرایش پیدا کنند. وی افزود: امروز روز فرخنده‌ای برای مهندسان است. نخستین مهندسان برنده جایزه ملکه الیزابت، کسانی هستند که به موفقیت‌های عظیمی در سطح بسیار بالا دست یافته‌اند و الگوی بسیار خوبی برای جوانان هستند. وی همچنین گفت: مهندسی یکی از شغل‌های حرفه‌ای پردرآمد در بریتانیاست، ولی آمار نشان می‌دهد که ۹۰ درصد دانش‌آموزان ۱۶ ساله به نوعی انتخاب رشته می‌کنند که ریاضیات و علوم را ادامه ندهند. همین امر نیز باعث شده که تعداد مهندسان در جهان کم شود. وی افزود: یکی از راهکارها برای رفع این مشکل، درک درست ماست. دانشگاه‌های بریتانیایی با ایجاد ظرفیت‌های بیشتر برای پذیرش دانشجو، کلاس‌های درس مهندسی را به دانشجویان ارایه می‌دهد. وی عنوان کرد که مهندسی تجربه یک دوره تجدد ادبی و فرهنگی در زندگی عمومی است و جایزه ملکه الیزابت نقش مهمی را در این مسیر ایفا می‌کند.

حتی نخست‌وزیر انگلیس نیز به ستایش و تحسین این پنج مهندس بزرگ پرداخت. دیوید کامرون در این مراسم گفت: واقعا باعث سرافرازی من است که بریتانیا میزبان این جایزه بین‌المللی شده است. مهندسی یعنی رشد و پیشرفت هم در زمینه اقتصادی و هم اجتماعی. زیرا مهندسان پیشرفت و راحتی را به زندگی مردم هدیه می‌دهند. وی افزود: اینترنت و وب نمونه بارز این مهندسی هستند و این نوآوری باعث شده که صنایع جدید و شغل‌های جدیدی به وجود بیایند و افراد جهان بتوانند از طریق آن آموزش ببینند و دانش خود را بالا ببرند؛ چیزی که تا قبل از این هیچ وقت شاهد آن نبوده‌ایم و حتی امکانات آن را نیز در دسترس نداشتیم. بیل گیتس نیز در مدح این پنج نفر گفت: کار سختی است که به تک تک تلاش‌ها و ایده‌های پیدایش اینترنت اشاره کنیم. ما هم‌اکنون در ابتدای عصر دگردیسی زندگی می‌کنیم که فناوری‌ها نقش چشمگیری در زندگی‌مان ایفا می‌کنند.
تلاش‌هایی که ستایش شدند :

تیم برنرزلی چیزی را ساخته که امروزه آن را به نام وب گسترده جهانی (WWW) می‌شناسیم و مدلی را برای آن تعریف کرده که مدل به‌اشتراک‌گذاری اطلاعات است و هم‌اکنون حرف آخر را در فضای اینترنت می‌زند. براساس این مدل‌ است که ما می‌توانیم صفحات وب را مرور کنیم. گفتنی است که امروزه بیش از ۵۰ میلیارد صفحه حاوی اطلاعات در جهان وجود دارد که همین امر اعتبار و عظمت بالایی را برای تیم برنرز لی به ارمغان آورده است. با این حال، در مسیر شکل‌دهی اینترنت و وب، رابرت کان و وینت سرف نیز نقش عمده‌ای داشته‌اند و زیرساخت اصلی و عظیم اینترنت یعنی طراحی و تعریف پروتکل اینترنت – که سنگ زیربنای معماری اینترنت و سیستم‌های ارتباطاتی است- را فراهم آورده‌اند. معمولا این سیستم‌ها و زیرساخت را با عنوان پروتکل کنترل مخابره اطلاعات (TCP) و پروتکل اینترنت (IP) و شبکه‌های جهانی TCP/IP می‌شناسند. در واقع، کامپیوترها با استفاده از این پروتکل‌ها می‌توانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. در سال ۱۹۷۲، رابرت کان و همکارانش در آژانس پروژه‌های پژوهشی پیشرفته پدافندی آمریکا نشان دادند که چطور می‌توان ۲۰ کامپیوتر متفاوت را به هم متصل کرد و پیام‌ها را میان آنها رد و بدل کرد. این پیام‌ها در واقع به «پاکت‌های اطلاعاتی» تجزیه می‌شدند و زمانی که به کامپیوتر مقصد می‌رسیدند، دوباره به حالت اولیه‌شان درمی‌آمدند؛ چیزی که رابرت کان آن را «رویداد آب‌پخشان» توصیف کرد. پوزین نیز به دلیل رهبری تیم اروپایی که روی شبکه‌های نظیر به نظیر کار می‌کردند و داده‌ها را میان کامپیوترهای مختلف رد و بدل می‌کردند، موفق به دریافت این جایزه شد. البته رابرت کان و وینت سرف بعدها از راهکار وی در تعریف پروتکل‌های اینترنت استفاده کردند. جالب است بدانید زمانی که برنرز لی در پی توسعه اینترنتی فراتر از ایمیل‌ و انتقال فایل ساده، نخستین سرورهای وب و صفحات وب را ساخت، اندرسن ۴۱ ساله موفق به ساخت مرورگری با نام موزائیک (Mosaic) شد و همین مرورگر باعث شد که وب برای همه افراد دنیا قابل دسترس شود.
در سال ۱۹۸۹ یکی از دیدگاه‌های برنرز لی این بود که شبکه‌ای متشکل از میلیون‌ها کامپیوتر متصل به هم به وجود بیاید که قابلیت ارسال داده را به یکدیگر داشته باشند و نهایتا در سال ۱۹۹۱ محتوای سطح بالایی در اینترنت ایجاد کرد، آن را به اولین مرورگر وب، ‌سرور و صفحه وب منتقل کرد و این چنین برای نخستین بار اینترنت را آزمایش کرد.

تخمین زده شده که یک سوم جمعیت جهان هم‌اکنون از اینترنت استفاده می‌کنند که این امر یعنی سالانه نزدیک به ۳۳۰ پتابایت داده رد و بدل می‌شود که ۲۰ برابر حروف تمامی کتاب‌هایی است که تاکنون در جهان به چاپ رسیده است.