شرکت گوگل به سختی در تلاش است تا با ایجاد شبکه‌های بی‌سیم (وایرلس) در اقتصادهای نوظهور امکان دسترسی یک میلیارد نفر و یا بیشتر به اینترنت را فراهم کند.

افراد آگاه به این امر می‌گویند که این شبکه‌های بی‌سیم در مناطقی همچون آفریقای مرکزی و جنوب شرق آسیا مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

به گفته آنها هدف از ایجاد این شبکه‌ها فراهم کردن امکان دسترسی به اینترنت برای افرادی است که بیرون از شهرهای بزرگ زندگی می‌کنند و به اینترنت پرسرعت دسترسی ندارند.

در این راستا گوگل قصد دارد تا با تشکیل تیمی از شرکت‌های محلی و ارائه تجهیزات به آنها در بازارهای نوظهور به توسعه این شبکه‌ها اقدام کند.

دویچه وله نیز این طرح گوگل را بلندپروازانه دانسته و نوشته است که گوگل می‌خواهد با سرمایه‌گذاری کلان روی طرحی عظیم و استراتژیک٬ زمینه دسترسی یک میلیارد شهروند کشورهای در حال توسعه به اینترنت را فراهم کند. اجرای این طرح٬ درآمدهای گوگل را چندین برابر خواهد کرد.

بر این اساس شرکت گوگل سخت مشغول برنامه‌ریزی است تا بتواند هرچه زودتر طرحی عظیم و استراتژیک را پیاده‌سازی کند. مسوولان این کمپانی قصد دارند شبکه‌های اینترنت بی‌سیم را در کشورهای در حال توسعه و بازارهای نوظهور راه‌اندازی کنند تا از این طریق از میان شهروندان این کشورها یک میلیارد کاربر جدید به جمع کاربران اینترنت در سراسر جهان بپیوندند.

شبکه‌های اینترنت بی‌سیم گوگل می‌توانند کیفیت و سرعت اتصالات اینترنتی در مناطق شهری را هم افزایش دهد. برای تحقق این اهداف٬ گوگل مذاکره با شرکت‌های خدمات‌دهنده و تنظیم‌کنندگان مقررات ارتباطات دیجیتال در کشورهای در حال توسعه را آغاز کرده است.