رایانه و اجزای آن، موبایل، دیسک و سی‌دی در میان ۷۷ قلم کالای ممنوعه وارداتی و لوکس قرار گرفتند.

فناوران- در حالی که قرار گرفتن موبایل و رایانه در اولویت ۹ و ۱۰ با انتقادات فراوان اعضای صنف فناوری اطلاعات و حتی فعالان بخش‌خصوصی به عنوان مصرف کننده کالا روبه‌رو شده است، با اعلام فهرست کالاهای ممنوعه وارداتی، بر ممنوعیت واردات این کالاها تاکید شد.
حمید صافدل معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت روز چهارشنبه هفته گذشته در گفت‌وگو با مهر با بیان اینکه ثبت سفارش واردات کالاهای مشمول اولویت ۹ و ۱۰ (کالاهای لوکس و غیرضرور) فعلا متوقف شد، گفت: در حال بررسی این کالاها هستیم تا واردات آنها را تعیین تکلیف کنیم.
وی افزود: اگرچه موبایل، رایانه و اجزای آن در این فهرست فعلا وجود دارد اما احتمال خروج از این فهرست و دریافت ارز مبادله‌ای برای آنها وجود دارد، زیرا اینها یا تولید مشابه داخل ندارند یا میزان تولید داخلی پاسخگوی نیازها نیست.
رییس سازمان توسعه تجارت گفت: فعلا اولویت‌هایی که تخصیص ارز صادراتی برای واردات آنها اجباری است اعلام نمی‌شود.
صافدل درباره شش بند توافقی بین بخش خصوصی و دولتی مبنی بر تخصیص ارز صادراتی به کالاهای وارداتی گفت: در کلیت این ایده با نمایندگان بخش خصوصی به توافق رسیده‌ایم که به صورت عام امکان به‌کارگیری ارز حاصل از صادرات برای واردات همه کالاهای مجاز امکان‌پذیر باشد.
وی افزود: ولی با توجه به سیاست‌ها و اولویت‌های ارزی تخصیص‌داده شده ممکن است یک یا دو اولویت را به سمت واردات در مقابل صادرات هدایت کنیم.
صافدل با بیان اینکه این رویه در مورد گروهی از کالاها در سنوات قبل هم بوده است، گفت: هدایت‌کردن یک یا دو اولویت از کالاها به سمت واردات در مقابل صادرات روش تجربه شده‌ای است و ایده کلی آن بین نمایندگان بخش خصوصی و دولتی مورد توافق واقع شده است.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: توافقات برای مراجع تصمیم‌گیرنده ارسال شده است و قاعدتا پس از اینکه تایید نهایی را دریافت کردیم، متناسب با چارچوب‌های مورد تایید ابلاغ و اجرایی می‌شود.
وی با تاکید بر اینکه اولویت‌هایی که تخصیص ارز صادراتی برای واردات آنها اجباری است فعلا اعلام نمی‌شود، خاطرنشان کرد: تا زمانی که تصمیمی اتخاذ و ابلاغ نشده هرگونه اطلاع‌رسانی پیش از موعد ممکن است ایجاد تنش، رانت و دوگانگی در رویه‌های اجرایی کند.
گفتنی است اولویت ۹ و ۱۰ از جمله کالاهای لوکس و غیرضرور برای کشور به شمار می‌آیند که دولت بعد از نوسانات ارزی اعلام کرده بود که به آنها نه ارز مرجع و نه ارز مرکز مبادلات ارزی تخصیص می‌دهد.
رایانه، مربا، لوازم آرایش و پیپ در یک ردیف
در حالی واردات رایانه و تلفن همراه در فهرست ممنوعه کالاهای وارداتی  قرار گرفته است که اهمیت این کالاها با کالاهایی مانند رایانه، مربا، لوازم آرایش، پیپ، گل و ساعت مچی برابر گرفته شده است.
لوازم خانگی، پوشاک، لوازم بهداشتی، تمامی اقلام کشاورزی، خودرو، لوستر، مبلمان، انواع وسایل آشپزخانه، ظروف آشپزخانه، لامپ کم مصرف، کولر آبی، انواع ماهی به غیر از تن، انواع گل، انواع آبمیوه و نوشابه، ادویه بسته‌بندی شده، کاکائو، قهوه، پودر کاکائو، شکلات، شیرینی، مربا، ژله و مارمالات، برخی از گازهای نفتی، لوازم آرایشی صورت و مو، واکس، انواع شمع و کبریت، حشره‌کش‌های خانگی، وان، دستشویی، ظرفشویی، مصنوعات پلاستیکی، لوازم لباس، چرم و پوست دباغی شده، چمدان، صنوعات نجاری و چوبی، صنایع دستی، مصنوعات سبدبافی، پتو و زیرانداز، انواع کاغذدیواری و کاغذ توالت، انواع لوازم‌التحریر،  فرش و کفپوش‌ها از مواد نفتی، پالتو و نیم پالتو، کفش، چتر، انواع سنگ‌های تراش خورده، برخی از مصالح ساختمانی (آجر، سفال، کاشی، موزاییک)، انواع مجسمه‌ها، جواهرآلات و زیورآلات، نجاری، اجاق گاز و فر، رادیاتور، ابزارهای دستی (انبردست، دم باریک، آچار)، مصنوعات از مس، قفسه بایگانی، تلفن ثابت، موتورسیکلت، دوچرخه، قایق‌های تفریحی، ساعت مچی، لوازم موسیقی، چراغ و وسایل روشنایی، اسباب بازی، فندک و پیپ، تابلوی نقاشی، انواع سس‌ها، لوله و شیلنگ، لوازم پلیمری، محافظ بهداشتی، پروفیل روکش شده، تخته فیبری کار شده، آخال پنبه، مصنوعات آلومینیوم، ماشین حساب، باتری و قوه‌ها، پلاتین ساخته شده، باتری ماشین، میکروفن و بلندگو، دیسک و سی دی، موبایل و رایانه و اجرای آن کالاهایی هستند که واردات آنها ممنوع شده است.