رونمایی از موتور جست‌و‌جوی ایرانی

موتور جستجوی پارسی‌جو به آدرس parsijoo.ir به عنوان اولین موتور جستجوی بومی هم‌اکنون به صورت آزمایشی روی اینترنت قرار گرفته است.
به گزارش فارس، این موتور جستجوی با حمایت پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، تولید شده است.
در حال حاضر، این موتور جستجو با پوشش ۱۲۰ میلیون صفحه فارسی، روزانه حداقل به ۲۰ هزار کاربر کاربر فارسی‌زبان سرویس‌‌دهی می‌‌کند.
در صفحه نخست این موتور جستجوی بومی خطاب به کاربران عنوان شده: “از اینکه از موتور جستجوی مستقل پارسی جو استفاده می­کنید سپاسگزاریم؛ در نسخه آزمایشی پارسی­جو به دلیل عدم پوشش کامل صفحات وب، نتایج بعضی از پرس‌وجو ها ممکن است از کیفیت مطلوب برخوردار نباشد که در آینده نزدیک برطرف خواهد شد.”
پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات هم‌اکنون فراهم‌سازی سخت‌افزار و پهنای باند مورد نیاز در مقیاس بالا را برای توسعه و تکمیل این موتور جستجو و افزایش پوشش تعداد صفحات مورد جستجوی آن، در دستور کار دارد.
بهره‌برداری رسمی موتور جستجوی پارسی جو در دو مرحله انجام خواهد شد.
نسخه نخست این سامانه با پوشش ۳۰۰ میلیون سند فارسی در اسفند ماه سال ۹۱ به کاربران عرضه می‌شود و نسخه دوم با پوشش ۵۰۰ میلیون سند فارسی حاوی سرویس‌هایی از جمله ترجمه ماشینی، جستجوی اخبار، جستجوی علمی و جستجوی دو زبانه و برخی از سرویس‌های مربوط به نقشه، در خرداد ماه سال ۹۲ عرضه عمومی خواهد شد.