دستورالعمل جدید نحوه صدور مجوزهای ثبت سفارش، ارز مرجع صرفا برای پنج گروه اول کالایی قابل ارایه است و کالاهای رایانه که در گروه هفت کالایی قرار می‌گیرند، صرفا می‌توانند برای واردات از ارز غیر مرجع استفاده کنند.

فناوران- پس از ابلاغ دستورالعمل نحوه صدور مجوزهای ثبت سفارش در تاریخ ۱۸ تیرماه، دیروز به دستور وزیر صنعت، معدن و تجارت تغییراتی در  این دستورالعمل داده شد که روی سایت ثبتارش نیز درج شد.
متن دستورالعمل جدید سازمان توسعه تجارت ایران به این شرح است:
« ۱- به جای درج عبارت اولویت ۱ الی ۱۰ در ذیل اوراق ثبت سفارش منبعد گروه کالایی یک الی ۱۰ ثبت می‌گردد.
۲- عبارت «نوع محل تامین» به عبارت «تامین ارز» تغییر و به شرح ذیل توسط متقاضی قابل انتخاب خواهد بود.
* ارز مرجع (منوط به اعلام بانک مرکزی و مشروط به رعایت اولویت‌های متقدم) صرفا جهت ۵ گروه نخست کالایی قابل انتخاب خواهد بود. اولویت کالاها به هنگام ذخیره درخواست ثبت سفارش به متقاضی نشان داده خواهد شد.
* ارز غیرمرجع (ارز متقاضی، ارز حاصل از صادرات و امثالهم) جهت ۵ گروه دوم کالایی قابل انتخاب خواهد بود. ضمنا در صورت تمایل؛ واردکنندگان ۵ گروه اول کالایی نیز می‌توانند از محل ارز غیرمرجع اقدام به ثبت سفارش نمایند.
درج مشخصات بانک در همه موارد فوق‌الذکر می‌باشد جهت اولویت‌های گروه‌های کالایی ۶ الی ۱۰ متقاضی قادر به انتخاب ارز مرجع نمی‌باشد و در صورت انتخاب سیستم‌ به طور خودکار از محل ارز غیرمرجع تنظیم خواهد شد.
انتخاب ارز دلار جهت گروه‌های کالایی ۲، ۶، ۷، ۸، ۹ و ۱۰ صرفا از محل تامین ارز غیرمرجع مجاز می‌باشد انتخاب ارز درهم جهت همه گروه‌های کالایی مجاز می‌باشد.»
از سوی دیگر، معاون کل سازمان توسعه تجارت ایران با اعلام ابلاغ بخشنامه اولویت‌بندی جدید ارزی توسط بانک مرکزی، با تاکید بر اینکه کالاهای اساسی همچنان در اولویت اول تخصیص ارز ۱۲۲۶ تومانی قرار دارند، گفت: پنج اولویت ارز ۱۲۲۶ تومانی و پنج اولویت دیگر ارز حاصل از صادرات دریافت خواهند کرد.
کیومرث فتح اله کرمانشاهی افزود: تا پیش از ابلاغ این بخشنامه وزارت صنعت معدن و تجارت اطمینان نداشت که کالاهای اساسی ضروری، مواد اولیه کارخانجات، ماشین آلات و قطعات یدکی ، تجهیزات پزشکی و دارویی، ارز مرجع دریافت کنند اما با ابلاغ این بخشنامه این اطمینان حاصل شده که بتوان ارز ۱۲۲۶ تومانی را به کالاهایی اختصاص داد که تامین آنها اولویت کشور است.
معاون کل سازمان توسعه تجارت ایران افزود: تا پیش از این، اگر دو ثبت سفارش از سوی یک متقاضی برای دریافت ارز صورت می‌گرفت که یکی از آنها کالاهای اساسی و دیگری کالاهای غیرضروری بود؛ در مواردی مشاهده می‌شد که کالاهای غیر ضروری ارز دریافت می‌کردند اما کالاهای ضروری از دریافت ارز محروم می‌ماندند.
وی تصریح کرد: بر این اساس، در اقدام جدیدی که با همکاری مشترک وزارت صنعت معدن و تجارت و بانک مرکزی صورت گرفته،  کل کتاب تعرفه به ۱۰ گروه کالایی تقسیم شده است که پنج گروه آنها ارز ۱۲۲۶ تومانی گرفته و مابقی ارز خارجی و با منشا صادرات دریافت خواهند کرد.
کرمانشاهی با تاکید بر اینکه هیچ گونه مشکلی به لحاظ منابع ارزی وجود ندارد، ادامه داد: به دنبال این هستیم که به سیستم بانکی اعلام کنیم که این پنج گروه کالایی اولویت نخست ما هستند و البته این به مفهوم رانت نیست بلکه هدف ما تسهیل دریافت ارز مرجع از سوی کالاهای اساسی و ضروری مورد نیاز است .
وی افزود: کالاهای اساسی ضروری مواد اولیه کارخانجات، ماشین آلات و قطعات یدکی در اولویت نخست برای دریافت ارز ۱۲۲۶ تومانی هستند که البته در حال جمع‌بندی نظرات فعالان اقتصادی در مورد این اولویت‌بندی هستیم تا اگر اشکالی وجود دارد، ظرف یک هفته تا ۱۰ روز آینده بتوانیم نظرات را جمع بندی و اعمال کنیم.
وی ادامه داد: بخشنامه اولویت بندی ارز پنج شنبه هفته گذشته به سیستم بانکی اعلام شده و هم‌اکنون نیز لازم الاجراست و بانک‌ها موظفند براساس اولویت‌بندی ارزی که بانک مرکزی به آنها ابلاغ کرده، کار تخصیص ارز دولتی را انجام دهند.
گفتنی است، کالاهای رایانه در گروه هفت کالایی قرار دارند. به این ترتیب عملا امکان دریافت ارز مرجع نخواهند داشت.
شنیده‌ها حاکی است که به دلیل نبود سیاست مشخص در تامین ارز مرجع و وجود احتمال برخورداری عده‌ای از رانت، حتی واردکنندگان بزرگ و معتبر کالاهای فناوری اطلاعات خواستار حذف کلی ارز مرجع بوده‌اند. گروهی هم به دلیل هراس از ممنوعیت کلی واردات تجهیزات رایانه، حاضر به محرومیت کلی از ارز مرجع هستند.