معاون سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی از تصویب کلیات طرح اتصال فیبرنوری به منازل کشور خبر داد و گفت که موافقتنامه اجرای این طرح به‌زودی از سوی این سازمان صادر می‌شود.
لطف‌الله سبوحی درباره مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات مبنی بر ایجاد و بهره‌برداری از شبکه‌های انتقال داده نوری و دسترسی کاربران با استفاده از فیبرنوری اظهار داشت: کلیات این پروانه در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات مطرح شده و به تصویب رسیده است اما نیاز به اصلاحاتی داشت که مجددا در دستور کار کمیسیون قرار گرفت.
وی با اشاره به استفاده از مشاور داخلی برای اجرای این پروژه از سوی مجریان آن تاکید کرد که موافقتنامه و اصول حاکم بر پروانه بهره‌برداری از شبکه فیبرنوری منازل در حال تنظیم نهایی است و به‌زودی به مجری طرح ابلاغ خواهد شد و دیگر نیازی به موافقت مجدد هیات دولت برای اجرای این طرح نخواهد بود.
به گزارش مهر، اجرای پروژه ملی اتصال و دسترسی منازل به فیبرنوری که به نوعی اپراتور چهارم ارتباطات کشور محسوب می‌شود، قرار است تا هشت سال آینده به طور کلی عملیاتی شود که براساس پیش‌بینی‌ها اپراتور فیبرنوری در پنج سال آینده حداقل هفت میلیون مشترک را تحت پوشش قرار خواهد داد.
مجری این طرح شرکت خدمات ارتباطی و الکترونیکی ایرانیان نت است که قرار است حداقل تا پنج سال آینده هفت میلیون پورت پرسرعت اینترنت را از طریق فیبرنوری به منازل ایرانی‌ها برساند.
در همین راستا و براساس اخبار منتشر شده کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات دی‌ماه ۹۰ اصول حاکم بر پروانه ایجاد و بهره‌برداری از شبکه‌های انتقال داده نوری و دسترسی کاربران با استفاده از فیبرنوری را بررسی و مفاد آن را اصلاح و تصویب کرد.
براین اساس دارنده پروانه موظف است شبکه دسترسی نوری را در دو سطح شهرهای منطقه تحت پوشش و برای کاربر نهایی مبتنی بر فناوری FTTX ایجاد کند.
براساس مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، منظور از فناوری FTTX استفاده از فیبرنوری برای اتصال ترمینال ورودی ساختمان‌ها، منازل، دفاتر کار و تجهیزات شبکه به نقاط شبکه انتقال داده نوری است و کابل‌کشی داخل این مکان‌ها شامل شبکه نمی‌شود.
بر این اساس در شبکه دسترسی در فواصل کمتر از دو کیلومتر و حداکثر برای ۵۰ درصد کاربران انتهایی، دارنده پروانه می‌تواند از فناوری‌های غیرفیبر یا ترکیبی استفاده کند و در سایر موارد خاص منوط به تصمیم کمیسیون خواهد بود.
دارنده پروانه اپراتور چهارم موظف به ارایه خدمات بر بستر FTTX برای کاربر نهایی است و این خدمات برحسب درخواست کاربر می‌تواند ایجاد دسترسی نوری تا خانه (FTTH)، ایجاد دسترسی تا دفتر کار (FTTO) یا ایجاد دسترسی نوری تا ساختمان (FTTB) باشد.
مدت اعتبار پروانه این اپراتور از زمان صدور به مدت ۱۰ سال و قابل تمدید برای سه دوره پنج ساله است و دارنده آن می‌تواند خدمات ارتباطی و فناوری اطلاعات شامل خدمات صوت، داده و تصویر یا ترکیبی از آنها را با رعایت مقررات و دستورالعمل‌های مربوطه از طریق شبکه خود به کاربران ارایه کند.همچنین تاریخ شروع بهره‌برداری تجاری شبکه موضوع پروانه حداکثر ۱۸ ماه از تاریخ لازم‌الاجرا شدن موافقتنامه است و کمیسیون تنظیم مقررات از تاریخ صدور چهار سال دوره حفاظت برای آن در نظر گرفته است به طوری که پروانه جدیدی برای ایجاد شبکه مشابه موضوع پروانه صادر نخواهد کرد اما از پایان سال چهارم تا پایان سال هفتم رگولاتوری براساس تشخیص کمیسیون تنظیم مقررات می‌تواند در استان‌هایی که دارنده پروانه به حداقل ۵۰ درصد تعهدات توسعه و اجرای خود عمل نکرده باشد، پروانه‌های جدید با موضوع مشابه این پروانه صادر کند.حداکثر تعداد پورت دایری این اپراتور در طول مدت اعتبار اولیه پروانه ۱۰ میلیون پورت است و افزایش آن به تصمیم کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات بستگی دارد. براین اساس منظور از پورت دسترسی امکان ایجاد دسترسی برای کاربر نهایی با حداقل سرعت ۲۰ مگابیت بر ثانیه و قابل توسعه تا ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه است.