سعی شده به بررسی سیستم عامل های شرکت مایکروسافت که هر یک با فراز و فرودهایی همراه بود یک معرفی تصویری از رابط کاربری آنها داشته باشیم؛ خیلی از ماها از نام ویندوزهای قبلی توضیحاتی شنیده ایم ولی قدیمی ها یک ضرب المثل جالب دارند که می گویند: «شنیدن کی بود مانند دیدن».

در آمار کثرت استفاده کاربران از سیستم عامل ویندوز شکی نیست اما هر چه باشد کاربران ۲۸ سال با رابط گرفیکی آن دست و پنجه نرم می کنند و هر موقع ویندوزی جدید ارائه می شد کاربران یا آن را دوست داشتند یا دوست نداشتند طی این مدت در کل این سیستم عامل تغییر زیادی از لحاظ رابط کاربری نمی کرد. اما بپردازیم به نسخه های متفاوت سیستم عامل شرکت مایکروسافت.

Windows 1

تصویری که می بینید اولین نسخه تجاری ویندوز می باشد که در سال ۱۹۸۵ عرضه شده است. خیلی از شما کاربران دریچه شاید این گزارشی را که می خوانید سن تان آنقدری نباشد که با این سیستم عامل کار کنید.

اولین ویندوز چه شکلی بود؟ + عکس

این هم تصویری از ویندوز ۲

اولین ویندوز چه شکلی بود؟ + عکس

این سیستم عامل دست خوش تغییراتی بود که در سال ۱۹۹۰ منتشر شد. برای اولین بار می توانستید پنجره ها را کمینه کرده و در آیکون کوچکی داشته باشید. همین Alt + Tab که الان برای پرش میان پنجره ها استفاده می کنید، از همین ویندوز شروع شده است.

اولین ویندوز چه شکلی بود؟ + عکس

Windows 95

برای بسیاری از کاربران، اولین کار پس از روشن کردن کامپیوتر ویندوزی شان فشردن دکمه Start است، منوی استارت اولین بار در ویندوز ۹۵ ظاهر شد. همچنین اصطلاحاتی چون مرور (Explore)، نوار وظیفه (Task Bar) و دسکتاپ نیز در ویندوز ۹۵ معرفی گردیدند.

اولین ویندوز چه شکلی بود؟ + عکس

Windows 98

در تصویر زیر که محیطی کلی از ویندوز ۹۸ هست چیز جدیدی برای مشاهده وجود ندارد. تقریبا هیچ تغییری نمی توان در رابط کاربری ویندوز نسبت به نسخه قبلی یافت. ویندوز ۹۸ بیشتر از آن که نسخه جدیدی از ویندوز باشد، یک به روزرسانی جزئی روی ویندوز ۹۵ بود.

اولین ویندوز چه شکلی بود؟ + عکس

Windows 2000

این نسخه از سیستم عامل برخی ویژگی های جدید را در رابط کاربری خود به همراه آورد. چیزهایی چون شفافیت و افکت های سایه دار همگی در ویندوز ۲۰۰۰ معرفی گردیدند، با این حال ویندوز ۲۰۰۰ بهترین نبود.

rouletteruby.co.uk
اولین ویندوز چه شکلی بود؟ + عکس

Windows ME

ویندوز ME در سال ۲۰۰۰ منتشر و کاربران خانگی و معمولی را هدف قرار داد. در این نسخه امکانات شبکه و چندرسانه ای (Movie Maker, Media Player 7) ارتقاء یافته بود. ویندوز ME آخرین سیستم عامل مایکروسافت با کد ویندوز ۹۵ بود پس از آن مایکروسافت هسته ویندوز را در XP تغییر داد.

اولین ویندوز چه شکلی بود؟ + عکس

Windows XP

از این پس از ویندوز XP می شد به عنوان یک سیستم عامل یاد برد. در کل رابط کاربری در مقایسه با ویندوز ۲۰۰۰ تغییر عمده ای نکرده بود، ولی ظاهر و رابط کاربری و بصری آن بسیار متفاوت بود می شود گفت مایکروسافت عالی عمل کرده بود.

اولین ویندوز چه شکلی بود؟ + عکس

Windows Vista

مایکروسافت پس از عرضه ویندوز ویستا با مشکلات اساسی مواجه شد. اما اگر صادق باشیم، ویستا آن قدرها هم بد نبود. سیستم عامل جدید با خود یک رابط کاربری نو به نام Aero را آورد و طراحی منوی استارت نیز کاملا متحول شده بود.

اولین ویندوز چه شکلی بود؟ + عکس

Windows 7

سه سال پس از ویندوز ویستا، ویندوز ۷ منتشر شد و ناگهان تمام کمی و کاستی ها و مشکلات ویندوز ویستا را از خاطر کاربران پاک نمود. رابط کاربری Aero همچنان وجود داشت، اما ویژگی های جدیدی همچون Aero snap، Aero peek، Taskbar grouping، آیکون های بزرگ تر روی نوار وظیفه و پشتیبانی از صفحات چند لمسی، ویندوز ۷ را به آن چه امروز می بینیم تبدیل نمودند و آن قدر میان ما کاربران محبوب شد تا لقب محبوبیت گرفت.

اولین ویندوز چه شکلی بود؟ + عکس

Windows 8

بزرگترین تغییر اعمال شده روی این ویندوز، استفاده از رابط گرافیکی جدیدی بود که جایگزین کلید استارت سنتی ویندوز شده بود. این ویژگی جدید که مترو نام دارد، در بردارنده ی اپلکیشن هایی برای نمایش تصاویر، ویدئو، ایمیل وموزیک است و صرفا برای استفاده در ابزارهایی با صفحه ی نمایش لمسی ایجاد شده است. بعد از نصب این ویندوز مشکل اکثر کاربران و سردرگمی آن ها دکمه استارت بود و می توان این ویندوز را پنجره ای رو به دنیای تبلت ها دانست.

اولین ویندوز چه شکلی بود؟ + عکس

شاید بگویید پس ویندوز ۸.۱ چی؟؟

باید بگوییم این ویندوز تازه عرضه شده است و باید منتظر بمانیم و ببینیم این ویندوز از دید کاربران چه امتیازی می گیرد.

این بود حاصل تلاش ۲۸ ساله مایکروسافت در ویندوز که ما آن را در قالب متن و تصویر به گزارش کشیدیم.