مدیر کل فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات بانک مرکزی گفت: الکترونیکی کردن چک در دستور کار بانک مرکزی است بنابراین درتلاشیم این کار را تا پایان سال انجام دهیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ناصر حکیمی با اشاره به ارائه گزارش بانک مرکزی در جلسه دیروز ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی که در بانک مرکزی به ریاست معاون اول رییس جمهوری و اعضای ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی و دکتر بهمنی برگزار شد، اظهار کرد: در این جلسه بانک مرکزی در چهار حوزه گزارش خود را ارائه داد که این چهار حوزه نظام مالی کشور مستعد بروز فساد اقتصادی است که باید مورد بررسی قرار گیرد.

وی با بیان این‌که در این زمینه اقداماتی را بانک مرکزی انجام داده به این محورها اشاره کرد و گفت:‌عدم شفافیت به ویژه در مراودات مالی، نظارت و تقویت آن، بازار غیر متشکل پولی و اهمیت آن در حوزه مفاسد اقتصادی که ساماندهی این بازار یکی از چالش‌های مهم بانک مرکزی است و بحث بعدی ناکارآمدی سیستم‌های اطلاعاتی به ویژه سیستم‌های اطلاعاتی بین دستگاهی است.

حکیمی با بیان این‌که اقداماتی که بانک مرکزی انجام داده مبتنی بر ایجاد زیرساختی است که به لحاظ مقرراتی، سامانه‌ها و سیستم‌هایی که باید این مقررات پشتیبانی کنند تنظیم شده گفت: در حوزه شفافیت ۱۳ دستورالعمل در رابطه با پولشویی در ماه‌های اخیر تصویب شده که بحث سهامداری بانک‌ها و شناسایی اشخاص مرتبط و شناسایی نقاطی که با مقررات در تناقض بوده از جمله فعالیت‌هایی که انجام شده است.

مدیر کل فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات بانک مرکزی با بیان این‌که در بحث نظارت اقدامات مهمی انجام شده و به لحاظ میدانی این نظارت را تقویت کردیم، گفت: در کنار این موضوع برخی از نارسایی های مقرراتی که ممکن بود وجود داشته باشد با بازنگری و روزآوری مقررات در دستور کار بانک مرکزی قرار گرفت و اصلاحاتی دراین خصوص انجام و ابلاغ شده است.

وی افزود: متاسفانه در حوزه بازار غیر متشکل پولی رشد قارچ گونه‌ای داشتیم که یکی از مظاهر فساد گونه‌ای است که در این بازار موسساتی فعالیت می کنند که سرمایه‌ای نداشته و با پول مردم فعالیت می کنند و با این کار در جهت تخریب اقتصاد گام برمی دارند که بانک مرکزی با همکاری نهادها‌ و دستگاه‌های مرتبط اقداماتی درجهت ساماندهی آن ها انجام داده است.

حکیمی با بیان این‌که ناکارآمدی سیستم‌های اطلاعاتی بحث دیگری بود که تمامی این دستورالعمل‌ها باید توسط اطلاعات به روز بررسی شود، گفت: حجم مبادلات و میزان تراکنش‌های بالا که از توان نیروی انسانی خارج است نیاز به رویکردی سیستمی داشت که راهبرد بانک مرکزی این بود که علاوه بر نظارت میدانی نظارت داده محور براساس سامانه‌های اطلاعاتی که بانک‌ها تولید می‌کنند نیز در دستور کار بانک مرکزی قرار بگیرد که خوشبختانه به تدریج این سامانه‌های اطلاعاتی فعال می‌شوند.
مدیر کل فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات بانک مرکزی با بیان این‌که سامانه‌هایی مربوط به صندوق‌های قرض‌الحسنه تحت عنوان شفق راه اندازی شده و سامانه نظارت ارزی مربوط به صرافی‌ها نیز در سال گذشته راه اندازی شد که امسال هم توسعه می‌یابد که مبادلاتی که درخصوص ارز انجام می‌شود به دقت مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی همچنین از طرح سامانه نظارت الکترونیکی بانک‌ها که یکی دیگر از برنامه‌های مهم در سال جاری است اشاره کرد و گفت: به واسطه این سامانه براساس داده‌های تراکنشی بانک‌ها می‌توانیم وضعیت بانک‌ها را به سرعت استخراج کنیم که طرح بزرگی است و امیدواریم اقدامات مورد نیاز را دراین زمینه انجام دهیم تا پایان سال و یا اوایل سال آینده آن را عملیاتی کنیم.

حکیمی همچنین از ارائه ریزتراکنش‌ها به پذیرندگان در شاپرک خبر داد و گفت: در حوزه سامانه‌های بانکداری الکترونیکی و نظام‌های پرداخت طرح‌های مهمی را در دست داریم و آن‌ها را عملیاتی می کنیم.

مدیر کل فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات بانک مرکزی با اشاره به سامانه مدیریت اسناد بانکی که مصوب شورای پول واعتبار هم شده گفت: بخش مهمی از تراکنش‌های ما از طریق الکترونیکی انجام می‌شود ولی چک هنوز ابزار کاغذی مطلوب است که قابل حذف نیست که الکترونیکی کردن چک در دستور کار ما قرار دارد.

وی گفت:‌ همچنین در رابطه با چک‌های جعلی ساختاری را ایجاد خواهیم کرد که بعد از درخواست مشتری برای دسته چک و بررسی درخواست او و احراز این موضوع که مشتری مشکل خاصی ندارد دستور صدور دسته چک برای او صادر شده و دسته چک در شعبه به شخص متقاضی به آدرس او ارسال شود که ما نیز مطمئن شویم کسی دسته چک دارد آدرس مشخصی نیز دارد که درتلاشیم این کار را تا پایان سال انجام دهیم و از اوایل سال آینده تحویل صدور چک در بانک‌ها آغاز شود.

حکیمی همچنین در بخشی از سخنان خود با بیان این‌که یکی از مشکلاتی که ما داریم بحث متفاوت بودن چک ها در رنگ‌ها و شکل‌های مختلف توسط بانک‌ها است گفت: با همکاری موسسه استاندارد اقدامی را در دست داریم که صدور چک براساس استاندارد مشخص و واحدی باشد و از شاخصه‌های امنیتی در رابطه با نوع کاغذ چک نیز انجام شود.

zp8497586rq