معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از انجام تمهیدات لازم برای تجهیز شبکه ملی اطلاعات به نسل جدید آدرس‌های اینترنتی (IPV6) خبر داد و گفت: با هماهنگی‌های فنی صورت گرفته و برنامه‌ریزی صحیح این پروژه در سال ۹۴ کامل تر شده و امیدواریم تا سال ۱۴۰۰ این پروتکل به طور کامل در کشور اجرایی شود.

نصرالله جهانگرد در همایش تشریح مقدمات مهاجرت نسل جدید آدرس های عددی اینترنت با بیان اینکه با یک برنامه ریزی به موقع می توانیم از مزایا و ظرفیت های فنی این پروتکل بهره مند شویم، گفت: همزمانی آدرس های جدید اینترنتی با اینترنت اشیاء، اتفاقات مهمی را در فضای اینترنت رقم زده و با ورود این سرویس به فضای کارکردها با مفهوم جدیدی تحت عنوان «بیگ دیتا» روبرو شده ایم که موضوعی تحول آمیز در جهان سایبر است.

وی با بیان اینکه مفهوم «بیگ دیتا» موجب خلق هزاران اپلیکیشن جدید در فضای سایبر شده است، خاطر نشان کرد: یکی از امیدهای جدید دنیا در مساله اشتغال و توسعه اقتصادی موضوع «بیگ دیتا» مبتنی بر (IPV6) خواهد بود.

معاون وزیر ارتباطات با اشاره به جنبه های مختلف فنی اقتصادی و امنیتی که در حوزه آدرس های جدید اینترنتی وجود دارد، خاطر نشان کرد: ایران از نظر آدرس دهی در محدوده جغرافیایی اروپا و خاورمیانه قرار دارد و با انجمن رایپ و سازمان آیکان ارتباط و تعامل خوبی از نظر تکنیکی دارد و بر این اساس شاخه IP ایران در این انجمن راه اندازی شده است.

جهانگرد با بیان اینکه از نظر فنی مقدمات مهاجرت به نسل ۶ آدرس های IP در کشور فراهم شده، گفت: در سطح ملی طرح پایلوت به اجرا رسیده و برای بکارگیری این پروتکل در شبکه ملی اطلاعات نیز تصمیمات فنی گرفته شده و مذاکره با شرکت ارتباطات زیرساخت ادامه دارد.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات با بیان اینکه اغلب تجهیزات تولیدی دنیا هر دو پروتکل ورژن ۴ و ۶ را جواب می دهند، خواستار دقت دستگاه های ارتباطی در خرید تجهیزات فنی شد و گفت: طبق برنامه ریزی با اپراتورهای اصلی شرکت مخابرات ایران، شرکت زیرساخت و ضشرکت های مخابرات استانی هماهنگی های فنی آغاز شده و در زمینه تامین تجهیزات نیز اقدامات مناسب باید صورت گیرد.

وی اظهار امیدواری کرد که تا سال ۱۴۰۰ پروتکل (IPV6) در کل کشور به صورت کامل اجرایی شود.

جهانگرد خاطر نشان کرد: هم اکنون برنامه استراتژیک این طرح ملی تهیه و ابلاغ شده و تمهیدات لازم برای تجهیز شبکه ملی اطلاعات نیز انجام و در سال ۹۴ کامل تر می شود.

همچنین کارگروهی برای جوانب امنیتی این پروژه ملی تشکیل و مصوباتی نیز در خصوص مدیریت نام دامنه و IP آدرس ها در داخل کشور تدوین شده است.