گروهی از فارغ التحصیلان دانشگاه شریف موفق به طراحی نمونه خانه هوشمند موبایلی در کشور شدند که این سیستم با استفاده از تلفن همراه و از طریق سیگنالهای مادون قرمز، امکان کنترل منزل را از راه دور برای صاحب خانه فراهم می کند.

این سیستم هوشمند از دو ماژول سخت افزاری و نرم افزاری بهره می برد که ماژول نرم افزاری آن کاملا بومی و ساخت داخل است و بخش سخت افزاری آن نیز به زودی بومی سازی خواهد شد.

با استفاده از این سیستم کاربر امکان کنترل اشیاء و سیستم های داخل منزل خود را از طریق نرم افزاری که بر روی موبایل خود نصب می کند خواهد داشت.

مصطفی لیل آبادی یکی از مجریان این طرح در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه نرم افزار موبایل خانه هوشمند، امکان هوشمندسازی سیستم های داخل منزل را ممکن می کند افزود:در این طرح هر وسیله ای در خانه که با نصب یک ماژول سخت افزاری بر روی آن، امکان کنترل دارد.

وی ادامه داد: سنجش دمای هوای داخل منزل، روشن و خاموش کردن کولر، بخاری و تمامی تجهیزات سرمایشی و گرمایشی از جمله ویژگیهای این سیستم است؛ در همین حال این سیستم با داشتن ویژگی هشداردهنده، امنیت داخل منزل را نیز فراهم می کند.

لیل آبادی با تاکید براینکه آلارم این سیستم بر صفحه نمایش گوشی دیده می شود افزود: در این سیستم ماژول سخت افزاری بر روی وسایل منزل از جمله یخچال، تلویزیون، گاز، بخاری و کولر نصب می شود و ویدیوی داخل منزل بر روی گوشی موبایل، تبلت و یا لپ تاپ به نمایش در خواهد آمد.

وی با بیان اینکه در این طرح از بستر اینترنت به صورت وای فای و یا اینترنت موبایل کمک گرفته می شود خاطرنشان کرد: سیستم نرم افزاری این طرح که توسط گروهی از فارغ التحصیلان دانشگاه شریف نوشته شده است به سرور همراه اول متصل خواهد شد.

به گزارش مهر، دموی این طرح در نمایشگاه تله کام ۲۰۱۴ با ماژول سخت افزاری خارجی به نمایش گذاشته شد و قرار است نمونه داخلی این سخت افزار نیز ساخته شود.

گفته شده که همراه اول برای تجاری سازی این طرح با شرکت طراح این سیستم مشارکت خواهد داشت.