عضو هیات علمی و استاد تمام دانشگاه علم و صنعت گفت: فیلتر کردن شبکه های اینترنتی کار عبثی است و نمی تواند در دنیای الکترونیکی کارساز باشد.

دکتر ‘علی اکبر جلالی’ عصر شنبه در کارگاه آموزشی کاربردهای فناوری در گرگان اظهار کرد: اگر دستگاه های مرتبط بخواهند یک شبکه اینترنتی را فیلتر کنند، کاربران از شیوه های دیگری با این شبکه ها ارتباط برقرار می کنند.

پ‍ژوهشگر و محقق برتر صنعت آی تی کشور اضافه کرد: فیلترینگ شبکه های اینترنتی در ایران موجب شده تا ما در کشورهای پیشرفته به عنوان دشمن اینترنت معرفی شویم.

دکتر جلالی گفت: اینترنت سرمایه جهانی است و توسعه اقتصادی و صنعتی بدون داشتن شبکه های اینترنت با پهنای باند بالا امکان پذیر نیست.

وی افزود: امروزه بسیاری از کشورهای دنیا از جمله چین توانسته اند با ایجاد پهنای باند بالای اینترنتی اشتغال خوبی را در این بخش برای کشور خود ایجاد کرده و به رشد اقتصادی بالایی نیز برسند.

استاد پاره وقت دانشگاه برق و کامپیوتر ویرجینیای غربی در کشور آمریکا اضافه کرد:درحالی که پهنای باند در کشورهای دنیا از گیگابایت نیز فراتر رفته، در کشور ما همچنان اتصال به شبکه اینترنتی کیلوبایت و حتی دای لاپ است و کوچکی پهنای باند باعث بروز مشکلاتی برای جامعه به خصوص دانشجویان شده است.

دکتر جلالی گفت: به عنوان مثال با توجه به کم بودن پهنای باند اینترنت در ایران زمان دانلود یک کتاب ۳۲ جلدی حدود یک ماه زمان می برد و این اقدام در بسیاری از کشورهای توسعه یافته در کمتر از یک دقیقه امکان پذیر است.

وی با اشاره به آمار بالای بیکاری در کشور، راهکار اصلی دولت برای فایق آمدن بر این معضل را ایجاد اشتغال ازطریق ای سی تی عنوان کردوگفت: در استان گلستان طرح مشاغل دانش بنیان حرفه ای در حوزه ‘ای سی تی’ به عنوان استان پایلوت کشور در دست اجراست و تاکنون اجرایی شدن این طرح توانسته برای دو هزار و ۳۰۰ جوان بیکار اشتغال ایجاد کند که با کمک های دولتی می تواند این اشتغال را به ۱۰ هزار نفر در سال جاری رساند.

دکتر جلالی افزود: این افراد درقالب اجرایی شدن شهر الکترونیک در گرگان به کار گرفته شدند که حقوق آنان نیز از محل اجرایی شدن طرح پرداخت شد و وابستگی به دولت از لحاظ دستمزد ندارد.

طراح کارورزی مشاغل دانش بنیان ویژه کارجویان دانشگاهی استان گلستان اضافه کرد: با آگاه شدن مردم از مزایای طرح شهر الکترونیک گرگان، این طرح می تواند در آینده زمینه خوبی برای توسعه و اشتغال استان گلستان بدون اتکاء به اعتبارات دولتی باشد.