رییس مرکز تحقیقاتی فناوری اطلاعات و ارتباطات پیشرفته دانشگاه صنعتی شریف گفت: براساس آمارهای منتشره سال ۲۰۱۳ حدود ۵۸ درصد برنامک های موبایل (apps) متعلق به شرکت ˈاندرویدˈ و ۳۳ نیز متعلق به شرکت ˈاپلˈ است.

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، دکتر حمیدرضا ربیعی روز شنبه در مراسم اختتامیه ماراتن برنامه نویسی تلفن همراه در دانشگاه صنعتی شریف اظهار کرد: از مجموع برنامک های موبایل دنیا، چهار درصد نیز به شرکت ˈویندوز میکروسافتˈ و سه درصد هم به شرکت ˈبلک بریˈ اختصاص دارد.

وی آمار مشترکان تلفن همراه در دنیا را حدود ۶.۸ میلیارد نفر اعلام کرد و گفت: برمبنای این آمار که مربوط به سال ۲۰۱۲ میلادی است، نزدیک به ۱.۲ میلیارد نفر از مشترکان تلفن همراه از برنامک ها (apps) استفاده می کنند.

ربیعی به رشد ۳۰ درصدی آمار استفاده کنندگان از برنامک های تلفن همراه در دنیا اشاره کرد و بیان داشت: پیش بینی می شود این آمار تا سال ۲۰۱۷ به چهار و نیم میلیارد نفر برسد که نیمی از آنها در قاره آسیا هستند.

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف یادآور شد: حدود ۶۵ درصد مشترکان همراه در آمریکای شمالی از برنامک های مختلف استفاده می کنند.

وی رقابت بازار تلفن همراه و برنامه های مربوط به آن در دنیا را بسیار جدی و سخت توصیف کرد و گفت: شرکت ˈاپلˈ ۶۵ درصد درآمدهای بازار برنامک های موبایل را در اختیار خود دارد و سهم اندروید نیز از این بازار، ۲۵ درصد است.