سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از اواخر شهریورماه صدور مجوزهای جدید ارتباطی را بر پایه پروانه‌های “ارائه شبکه و سرویس” موسوم به Netco و پروانه‌های “ارائه سرویس” موسوم به Servco در برنامه دارد.

.

به گزارش خبرنگار مهر، با توجه به اتمام اعتبار پروانه‌های فعالیت اپراتورهای تلفن ثابت PSTN و ارائه دهندگان خدمات اینترنت پرسرعت – PAP، کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات با هدف تحقق اهداف برنامه پنجم توسعه کشور و رعایت الزامات شبکه ملی اطلاعات، به موازات ارتقاء پروانه‌های دسترسی موبایل باند پهن، رگولاتوری را موظف کرد تا پروانه‌های ارتباطی شامل PSTN، PAP، ISDP و ISP را سازماندهی و تجمیع کند.

براین اساس این سازمان اعلام کرد که بزودی با پایان کار کارشناسی و تصویب اصول حاکم بر پروانه‌های PAP، PSTN و ISDP در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، از اواخر شهریور فرایند صدور پروانه‌های جدید آغاز می شود.

پروانه‌های خدمات ارتباطی اصلاح و ساماندهی می شود

صادق عباسی شاهکوه ​معاون بررسیهای فنی و صدور پروانه رگولاتوری از ساماندهی و تجمیع پروانه‌های PSTN، PAP، ISDP و ISP خبر داد و گفت: در حوزه دسترسی باند پهن ثابت، با تنوع، تکثر و مشکلاتی در پروانه‌ها روبرو هستیم؛ به نحوی که پس از گذشت یک دهه، توسعه خدمات ارتباطی با کیفیت و پرسرعت در اولویت برنامه‌های وزارت ارتباطات قرار گرفته است. اما سطح اختیارات و امکاناتی که پروانه‌های موجود در اختیار بخش خصوصی می‌گذارد، اهداف کمی و کیفی این بخش را محقق نمی‌کند.

وی افزود: کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات براساس وضعیت موجود فعالان این حوزه، رگولاتوری را مکلف کرده پروانه‌ها را اصلاح و تجمیع کند به گونه‌ای که به افزایش سرمایه‌گذاری در بخش، رقابت سازنده میان ارائه‌کنندگان سرویس و هم‌افزایی هرچه بیشتر نیروها و پتانسیل‌های موجود منجر شود.

 اپراتورهای Netco و Servco می آیند

عباسی شاهکوه درباره نحوه اصلاح و تجمیع پروانه‌ها با اشاره به انجام مطالعات کارشناسی در رگولاتوری و دریافت نظرات مشاوران و فعالان بخش در این حوزه اظهار داشت: همانطور که در بخش تلفن همراه امکان حضور تعداد محدودی اپراتور بزرگ شبکه وجود دارد و بقیه سرمایه‌گذاران فعال در این بخش می‌توانند در قالب اپراتورهای مجازی تلفن همراه (MVNO)، درآینده نزدیک، در این فضا حضور یابند. در بخش ارتباطات باند پهن ثابت نیز رگولاتوری، مطابق با رویکردهای بین‌المللی، تحقق حضور چند شرکت توانمند بزرگ و حرفه‌ای در حوزه شبکه و سرویس و همچنین تعداد بیشتری شرکت چالاک و فعال، صرفاً در حوزه سرویس را با لحاظ کردن شرایط کشور دنبال می‌کند.

معاون بررسیهای فنی و صدور پروانه رگولاتوری افزود: بر همین اساس، درصدد هستیم پروانه‌های PSTN، PAP، ISDP و ISP را در دو دسته کلی پروانه‌های “ارائه شبکه و سرویس” موسوم به Netco و پروانه‌های “ارائه سرویس” موسوم به Servco ساماندهی کنیم.

شرایط دریافت پروانه های جدید

عباسی درباره نحوه فعالیت این شرکتها تصریح کرد: با شرایطی که برای دریافت مجوز Netco پیش‌بینی شده، شرکتهای توانمند از لحاظ فنی، مالی، تجربی و تجاری می‌توانند با دریافت این پروانه‌ها، براساس طرح تجاری خود در بخشهائی که توجیه اقتصادی دارد به ایجاد شبکه بپردارند و خدمات باند پهن ثابت خود را با استفاده از این شبکه و شبکه‌های موجود از جمله شبکه شرکت مخابرات ایران با کمترین محدودیت فناوری به مشترکان عرضه کنند.

وی درباره پروانه Servco نیز افزود: با ارتقای سطح پروانه‌های عرضه خدمات اینترنت (ISP)، آن دسته از دارندگان پروانه که در زمینه ارائه خدمات ارتباطی، حداقل توانمندی‌های تعیین شده در اصول حاکم جدید در این پروانه‌ها را دارا باشند می‌توانند متقاضی دریافت پروانه Servco شوند و بقیه به صورت نمایندگی فروش فعالیت کنند.

انحصاری در واگذاری پروانه‌های جدید وجود ندارد

معاون بررسیهای فنی و صدور پروانه رگولاتوری با بیان اینکه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی هیچگونه انحصاری را در واگذاری این پروانه‌ها قائل نیست اما در عین حال ضوابط و شرایطی و شاخص‌هائی را در نظر گرفته است تا به ورود شرکتهای باسابقه و با توانمندی کافی در دستیابی به توسعه شبکه و ارائه خدمات منجر شود از سیاست تشویق شرکتها به تشکیل کنسرسیوم یا ادغام به نحوی که بتوانند شرایط و شاخصهای اخذ پروانه جدید را کسب کنند خبر داد.

وی گفت: دریافت حق‌الامتیاز و تسهیم درآمد متناسب با هر پروانه و نیز امکان واگذاری پروانه Netco به صورت منطقه‌ای برای کاهش شکاف توسعه خدمات باند پهن در مناطق کمتر توسعه یافته و محروم از دیگر سیاستها و اصول کلی سازمان در واگذاری پروانه‌های جدید خواهد بود.

عباسی با بیان اینکه بدون اصلاح و ارتقاء سطح پروانه‌ها، جاذبه لازم برای افزایش سرمایه‌گذاری و ارتقاء فعالیتها و توسعه چشمگیر خدمات در حوزه دسترسی باند پهن ثابت محقق نخواهد شد، از همه سرمایه‌گذاران و شرکتهای توانمند دعوت کرد تا با جلب مشارکت و همکاری با شرکتهای دارای مجوز PAP، PSTN و ISDP در توسعه کمی و کیفی حوزه انتقال داده و اینترنت کشور مشارکت کنند.

 

منبع خبر : www.mehrnews.com