یکی از هیجان انگیز ترین قسمت های نصب و راه اندازی سیستم دوربین مدار بسته ، انتقال تصویر بر روی موبایل یا کامپیوتر شخصی است . همانطور که حتما شنیده اید ، انتقال تصویر به روش های مختلفی انجام می شود. ما در این قسمت می خواهیم یکی از پر کاربرد ترین این روش ها یعنی انتقال تصویر P2P را بیان کنیم. با ما همراه باشید.

انتقال تصویر به  شیوه P2P روش امن و مناسبی برای مشاهده تصاویر از راه دور نیست اما سادگی و عدم نیاز به تنظیمات پیچیده ی دستگاه و مودم باعث شده که یک روش محبوب برای مشتریان و تکنیسین های نصب و راه اندازی باشد. اما نحوه کار در روش P2P چگونه است ؟

در انتقال به روش P2P Cloud یا Peer To Peer ، شرکت سازنده ، تصاویر دوربین های مدار بسته را بر روی سرور Cloud از پیش تعیین شده ای ، در کشور ثالث بارگذاری کرده و کاربران با اتصال از راه دور، به آن سرور از طریق پسور ( کد P2P منحصر برای هر دستگاه DVR یا NVR ) می توانند تصاویر را مشاهده کنند. در ادامه کلیه مراحل انتقال تصویر P2P را معرفی می کنیم .

در انتقال تصویر به روش P2P Cloud مراحل زیر باید انجام شود.

۱- اتصال دستگاه DVR یا NVR به مودم ( اینترنت )

۲- تنظیم دستگاه NVR یا DVR

۳- تنظیم کامپیوتر شخصی یا تلفن همراه و مشاهده تصاویر از راه دور

مرحله نخست : اتصال دستگاه به اینترنت

در این مرحله دستگاه ضبط ( DVR یا NVR ) را توسط کابل شبکه به مودم متصل می کنیم. مودم وظیفه اتصال دستگاه ضبط به اینترنت را انجام می دهد.

مرحله دوم : تنظیمات دستگاه ضبط

پس از اتصال فیزیکی مودم به دستگاه باید وارد تنظیمات شبکه دستگاه شویم و از قسمت Network ، آدرس IP دستگاه را به گونه ای تغییر دهیم که با آدرس IP مودم یک رنج باشد . ( معمولا IP مودم ، ۱۹۲٫۱۶۸٫۱٫۱ است در این حال می توانیم آدرس دستگاه DVR یا  NVR را ۱۹۲٫۱۶۸٫۱٫۱۰۱ تعیین کنیم. توجه داشته باشید که بجای ۱۰۱ می توانیم هر عددی بین ۲ تا ۲۵۵ قرار دهیم !!! )

در ادامه Subnet Mask و Default Gateway را  هم به ترتیب ۲۵۵٫۲۵۵٫۲۵۵٫۰ و ۱۹۲٫۱۶۸٫۱٫۱ انتخاب می کنیم . در قسمت دیگری از تنظیمات شبکه نیز باید Preferred DNS Server و Alternate DNS Server را مطابق آنچه تامین کننده اینترنت ما تعیین کرده است وارد کنیم.( به عنوان مثال ۸٫۸٫۸٫۸ برای Preferred DNS Server و ۴٫۲٫۲٫۴ برای Alternate DNS Server ) در صورتی که تنظیمات را به درستی انجام داده باشید وضعیت دستگاه به حالت آنلاین ( Online ) تغییر پیدا می کند.

 

 

پس از وارد کردن موارد بالا تنظیمات مربوط به اتصال دستگاه به مودم و اینترنت به پایان می رسد و شما می توانید وارد منوی P2P در بخش شبکه شده و آن را فعال کنید. این صفحه در دستگاه های ضبط برند های مختلف کمی با یکدیگر متفاوت است اما کلیات کار مشابه آنچه در بالا اشاره شد می باشد. با فعال کردن P2P دستگاه یک رمز شامل تعدادی از حروف و اعداد را به شما در این صفحه نمایش می دهد و شما باید این رمز را یادداشت کنید تا در جای مناسب از آن استفاده کنید .

مرحله سوم : تنظیم P۲P نرم افزار موبایل

نرم افزار تلفن همراه سازگار با دستگاه را از فروشگاه اپلیکیشن موبایل خود دانلود و نصب کنید. پس از نصب نرم افزار بر روی موبایل خود در قسمت P2P Cloud دستگاه می توانید با اسکن کد QR دستگاه یا وارد کردن دستی رمزی که در مرحله قبل یادداشت کردید و وارد کردن User name و Password دستگاه NVR یا DVR تصاویر دستگاه را از راه دور مشاهده کنید .

توجه کنید که پیش از مشاهده تصاویر و وارد کردن کد QR باید ابتدا در نرم افزار موبایل ذکر شده ، ثبت نام کنید و با وارد کردن یک ایمیل درست و پسورد مناسب در نرم افزار موبایل ثبت نام نمایید.

پایداری p۲p :

با توجه به این که در این سرویس از یک سرور رابط استفاده می شود تا حدودی می تواند فرایند انتقال تصویر دستخوش تغییرات سرویس دهنده p2p قرارگیرد. و نمی توان ۱۰۰ درصد پایداری این روش را تضمین کرد. ولی اگر شما از محصولات معتبر استفاده کنید این ریسک کمتر می شود. البته نحوه ی طراحی و اجرای پروژه شما هم می تواند در این مساله دخیل باشد.

بهترین روش  برای جایگزینی :

در حال حاضر مطمئن ترین روش انتقال تصویر استفاده از آی پی ثابت یا IP STATIC است . در این روش شما از شرکتی که برای دوربین ها و دستگاه تان اینترنت گرفته اید باید سرویس آی پی ثابت بگیرید. شرکت سرویس دهنده اینترنت یا ISP  به برای اینترنت شما یک IP اختصاصی ارایه می دهد که می توانید با کمک تیم نصب آنرا برای انتقال تصویر دستگاه یا دوربین تان تنظیم کنید.