به گزارش عصرارتباط در بیانیه این شرکت مخابراتی که قراردادهای متعددی با اپراتور‌های تلفن‌همراه و مخابرات ایران دارد و از سوی دیگر شنیده شده بود که زیرساخت کل برنامه پنجم از طراحی، نصب، نگهداری و کنترل گرفته تا فروشندگی به این شرکت واگذارشده آمده است؛ از این به بعد قراردادی با شرکت‌های ایرانی امضا نمی‌کند اما به تعهدات قبلی در پروژه‌هایش عمل می‌کند. حدود هفت‌سال است که چینی‌ها تولیدات خود را وارد کشور کرده‌اند و دولت هم هیچ مخالفتی با ورود این وسایل از خود نشان نداده است.

در این میان، شاید سهم دو شرکت «هواووی» و «زد.‌تی.‌ای» از دیگر محصولات چینی بیشتر باشد. هرچند که با بازدیدی کوتاه در بازار تلفن‌همراه ایران می‌توان حضور محصولات دیگر برندها اما تولید شده در چین را مشاهده کرد اما حضور این دو شرکت به صورت مستقیم در صنعت مخابرات کشور قابل توجه است. در این میان، شرکت هواووی با حاشیه‌هایی مبنی بر حضور و فعالیت گسترده خود در ایران روبه‌رو بوده است.

به گفته مقامات «هواووی» رشد ۲۴درصدی سال ۲۰۱۰ این شرکت به دلیل محروم‌شدن از بازار آمریکا در سال ۲۰۱۱ به ۱۰درصد کاهش یافته است. اما پیشتر گفته شده این شرکت به دلیل فروش برخی تجهیزات شنود به ایران از سوی دولت آمریکا در فهرست شرکت‌های تحریم قرار دارد و حتی اینکه شایعه حضور این شرکت در بازار رژیم صهیونیستی و اظهارات مدیران هواووی مبنی بر اینکه هر کجا بازار مستعدی برای محصولات این شرکت وجود داشته باشد، حضور خواهند داشت، شایبه صهیونیستی بودن این شرکت را در اذهان عمومی به وجود آورده است. اعلام رفتن این شرکت بزرگ چینی از ایران در حالی مطرح می‌شود که هواووی در نمایشگاه تلکام _ مخابرات و موبایل _ امسال از گوشی‌های خود برای ورود به بازار ایران پرده‌برداری کرد. امسال نیز شرکت هواووی در فضایی مناسب اقدام به نمایش محصولات خود از جمله شبکه‌های دسترسی موبایل، سوییچ‌های پرظرفیت، شبکه‌های دسترسی خطوط زمینی، سرویس‌های ارزش افزوده و حتی گوشی‌های موبایل کرد. به عبارتی از امسال باید شاهد حضور پررنگ هواووی در بازار تلفن همراه پس از حضور چندین ساله‌اش در عرصه محصولات مخابراتی باشیم. این شرکت چینی ادعا می‌کند محصولاتی که در بازار ایران به فروش می‌رساند از لحاظ کیفی در رده محصولاتی است که در کشورهای اروپایی ارایه می‌دهد. شرکت فناوری هواووی (Huawei) شرکت چندملیتی در زمینه شبکه‌های کامپیوتری و ارتباطات است. دفتر اصلی این شرکت در شهر شن‌ژن چین قرار دارد. هواووی، بزرگ‌ترین شرکت ارایه‌کننده سرویس‌های تلفن همراه در چین و دومین شرکت بزرگ جهان پس از اریکسون است. اقدام این شرکت چینی در شرایطی صورت می‌پذیرد که هم‌اکنون چین نخستین شریک تجاری ایران است و حجم مبادلات اقتصادی دوکشور به بیش از ۳۰میلیارددلار در سال می‌رسد.
هواووی و حضور پررنگ در مخابرات ایران
شرکت هواووی از جمله شرکت‌هایی است که متعهد شده در صورت تحریم ایران، فناوری‌ها و تجهیزات خود را در اختیار شرکت‌های ارتباطی ایران قرار دهد. این مساله به دنبال رابطه نزدیک مسوولان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با مسوولان شرکت هواووی است. حضور این شرکت حتی واکنش برخی نمایندگان مجلس را نیز در پی داشت تا آنجا که دستغیب عضو کمیسیون صنایع بیان می‌کند، شرکت هواووی عملا تامین‌کننده تجهیزات مخابراتی ایران است و کشور ما به عنوان یک کارپرداز انحصاری در اختیار این شرکت قرار گرفته و بیشتر تجهیزات مخابراتی کشور از طریق این شرکت تامین می‌شود. از طرفی، برخی اقدامات هواووی برای برنده شدن در مناقصه‌های مخابراتی نیز قابل توجه بوده است. در یک نمونه عینی از این مساله در جلسه بازگشایی پاکات مناقصه یکی از پروژه‌ها در آن زمان، با اعلام قیمت پیشنهادی شرکت هواووی همگان حیرت زده شدند و نماینده شرکت هواووی در پاسخ به تعجب حاضران بیان کرد ما برای از دست‌ندادن بازار ایران حاضر به ضرر در این مناقصه هستیم و جبران این زیان هم از فروش اجناس‌مان در جهان جبران می‌شود. شرکت هواووی در سال ۲۰۱۱ بیش از ۳۱میلیارد دلار قرارداد با شرکت‌های خارجی منعقد کرده است.

ردپاهای هواووی در مخابرات ایران
اخیرا دولت ایالات متحده و کنگره این کشور مطالعاتی را درباره شرکت‌های مخابراتی و ارتباطی چینی و قراردادهای همکاری آنها با دیگر کشورهای جهان آغاز کرده‌اند. این اقدام آمریکا در راستای روشن کردن این ابهام است که این شرکت‌های چینی با همکاری تکنولوژیک با دشمنان آمریکا تا چه میزان به امنیت ملی ایالات متحده آسیب می‌رسانند. براساس گزارش فناوران اطلاعات در بسیاری از پروژه‌های مخابراتی به غیر از بیلینگ همراه اول، حضور هواووی چین به عنوان مجری به چشم می‌خورد و این به‌آن معناست که استفاده از توان چینی بیشتر از توان داخلی در مخابرات کشور وجود دارد. یکی دیگر از نمونه‌ها، برنده شدن شرکت هواووی چین در مناقصه شماره ۴. ت. ۸۷ مخابرات استان تهران برای خرید تجهیزات سوییچ به میزان ۳۰۰هزار پورت» است. حضور هواووی چینی در پروژه تلفن GSM روستایی استان کرمانشاه (با وجود کم‌کاری و تعلل و امضای تعهد نامه برای انجام کار)، حضور در پروژه GPRS شرکت ارتباطات سیار (همراه اول) و باز هم حضور هواووی در مناقصه Core & Edge شرکت ارتباطات دیتا از دیگر نمونه‌های نفوذ چینی‌ها در ایران است. در این میان، شایعه فروش و نصب تجهیزات ردیابی و شنود مکالمات نیز به پرونده فعالیت شرکت‌های چینی به‌خصوص هواووی افزوده شده است.

یکی از مدیران هواووی در تهران که از بیان نام خود خودداری کرده گفته است این شرکت در سال‌جاری قرارداد نصب و راه‌اندازی تجهیزات سرویس ردیابی مکانی را با MCCI برای جنوب ایران امضا کرده است و هم‌اکنون در حال جذب نیرو برای این پروژه است. حتی در برخی سایت‌های خبری عنوان شد که شرکت مخابراتی هواووی که بیش از ۶۰درصد سهام اپراتورسوم تلفن‌همراه را در اختیار گرفته، دارای گرایش‌های شدید صهیونیستی است. در مقابل این شایعه‌ها هواووی طی بیانیه‌ای اعلام کرد، فعالیتش در بازار ایران فرقی با سایر بازارها ندارد و در تحقیق و توسعه، تولید و فروش تجهیزات مخابرات تجاری و غیرنظامی خلاصه می‌شود و در هیچ جای جهان، خدمات پایشگری یا فناوری‌های فیلترگذاری ارایه نمی‌دهد. با این حال، طبق گزارش عصر ارتباط این شرکت چینی که قراردادهای متعددی با اپراتورهای تلفن همراه ایران دارد با انتشار بیانیه‌ای در وب‌سایت خود اعلام کرد که از این پس هیچ قرارداد جدیدی با شرکت‌های ایرانی منعقد نخواهد کرد و کار خود را در بازار ایران گسترش نخواهد داد.

گفتنی است، همزمان با خارج شدن بسیاری از شرکت‌های مخابراتی و ارتباطی غربی از بازار ایران شرکت چینی هواووی جای آنها را در بازارایران پرکرده بود. این نخستین بار است که یک شرکت چینی رسما اعلام می‌کند که از بازارایران خارج می‌شود. شرکت هواووی در بیانیه خود تاکید کرده که باوجود متوقف کردن همکاری‌های جدید با ایران این شرکت به تعهدات قبلی خود با ایران پایبند خواهد بود.