ماه گذشته‌ توییتر با انتشار خبری در مورد اینکه برخی از کاربران آن انسان نبوده و برنامه‌های کامپیوتری موسوم به بات هستند، تعجب بسیاری از افراد را برانگیخت. این کمپانی برای تصدیق ادعای مطرح شده مصادیقی از این حساب‌های کاربری را معرفی کرده است.

Twitteroffice_japan

 

براساس اسناد جدید منتشر شده توسط توییتر، این کمپانی اعلام کرده که در حدود ۸.۵ درصد از حساب‌های کاربری موجود در توییتر بصورت خودکار بروزرسانی می‌شوند که کاربران در بروزرسانی آن‌ها هیچ دخالتی ندارند. برای مثال در این سند حساب‌‌های‌کاربری valleyedits، earthquakeBot و   big_ben_clock به‌عنوان نمونه‌‌ای از چندین حساب‌کاربری بروز شده بصورت خودکار، معرفی شده‌اند.

توییتر تعداد این حساب‌های کاربری را ۲۳ میلیون عنوان کرده که ۸ درصد از کل ۲۷۱ میلیون حساب‌کاربری این شبکه‌ی اجتماعی را تشکیل می‌دهد.

براساس اسنادی که توسط توییتر منتشر شده، در حدود ۱۴ درصد از کاربران فعال ماهیانه‌، این سرویس را با استفاده از API این شبکه‌ی اجتماعی یا به بیان بهتر با استفاده از انواع اپلیکیشن‌های تحت موبایل یا تحت وب همچون اپلیکیشن‌های TweetDeck و Twitter for Mac مورد استفاده قرار می‌دهند. نکته‌ی جالب توجه در این مورد استفاده‌ی کاربران قدرتمند این شبکه از چنین سرویس‌هایی است که به‌علت دلایل تکنیکی در آمارهای مربوط به این کمپانی جایی ندارند. توییتر پیش‌تر اعلام کرده بود که تنها ۱۱ درصد از کاربران این سرویس اکانت توییتر خود را با استفاده از اپلیکیشن‌هایی چون Tweetbot یا Flipboard مورد استفاده قرار می‌دهند.

تصحیح اطلاعات توسط توییتر سایر آمارها را نیز کمی تغییر داده است که در ادامه تشریح شده است:

  • ۸ میلیون نفر از کاربران که شامل ۳ درصد از کاربران ماهیانه‌ی فعال است، از TweetDeck و Twitter for Mac استفاده می‌کنند.
  • ۷ میلیون‌نفر از کاربران فعال ماهیانه که شامل ۲.۵ درصد می‌شود، از سایر اپلیکیشن‌های توسعه داده شده استفاده می‌کنند.
  • ۲۳ میلیون حساب‌کاربری که ۸.۵ درصد از کل کاربران فعال ماهیانه است، بصورت خودکار و بدون دخالت عامل انسانی بروزرسانی می‌شوند.

نمی‌توان تمامی حساب‌های کاربری بروزشونده توسط روبات‌های نرم‌افزاری را اسپم خواند. حتی شماری از این حساب‌های کاربری نیز مفید و کاربردی هستند. تنها مشکل این حساب‌های کاربری نبود عامل انسانی است، چراکه از منظر تبلیغات و نمایش آن‌ها برای کاربران واقعی، تبلیغ‌کنندگان راضی نخواهند بود. از این‌رو این مساله از نظر سهامداران توئیتر نیز امری مم و حیاتی به شمار می‌رود.