از ابر رایانه ها که معمولاً با شنیدن آن به ذهن اکثر افراد سیستم های بزرگ که در یک اتاق نگهداری می شوند می رسد در بسیاری از امور مانند مدیریت صلاح ها و بمب های اتمی ، دفاع نظامی و امکان سنجی در آن ، مدیریت سیستم های مکانیکی بزرگ ، تحقیق درباره انرژی ها و تولید آن و … استفاده می شود. فکر می کنید یک ابر رایانه چقدر می تواند سریع باشد ؟ مثلاً ابر رایانه های امروزی چند برابر سیستم شما سرعت دارند ؟ در طول تاریخ روند رشد و تکامل ابر رایانه ها چگونه بوده است ؟ این سوال‌ها و بسیاری سوالات دیگر که ممکن است درباره این سیستم ها به ذهن شما برسد را قصد داریم در این نوشته از تورتک پاسخ دهیم و به صورت سطحی و ساده با ساختار و ویژگی های ابر رایانه ها آشنایی پیدا کنیم.

 

ابر رایانه ها چقدر سریع هستند ؟

اولین سوالی که شاید شما داشته باشید این باشد که واقعاً ابر رایانه ها چقدر سریع هستند که بجای استفاده از رایانه های ارزان قیمت امروزی از آن ها در مواردی که در بالا نام بردیم استفاده می شود ؟ همانطور که حتماً می دانید ساخت و بهره بری از ابر رایانه ها نیاز به دانش فنی بالایی دارد و همچنین هزینه های باور نکردنی برای تولید این ماشین های غول آسا حرج می شود. اما در زیر دلیل این موضوع را به راحتی می توانید متوجه شوید با دیدن سرعت سریع ترین ابررایانه موجود در جهان که البته به صورت محرمانه تولید نشده است و خبر ساخت آن در اکثر رسانه های دنیا انتشار یافته است.

این سیستم که K Computer نام دارد می تواند ۸.۲ پتافلاپ عملیات را در یک ثانیه انجام دهد و توسط کمپانی Fujitsu ساخته شده است. اگر متوجه این سرعت این سیستم نشده اید می توانید با مقایسه سرعت پردازنده های آشنای امروزی که شاید هم اکنون از یکی از آن ها استفاده می کنید متوجه سرعت پردازش اطلاعات این ابر رایانه شوید.

بله با خواند اطلاعات بالا حتماً متوجه شده اید که قدرت پردازشی K Computer همانند ۹۶۴۲۲ پردازنده اینتل  i7 980 EX در کنار هم است که یکی از جدیدترین پردازنده های مخصوص مصارف حرفه‌ای این شرکت است که البته در کنار هم قرار دادن این تعداد پردازنده در کنار هم کاری نشدنی و محال است در صورتی که از چگونگی ساختار ، مواد ، فرکانس کاری ، تکنولوژی و طرز کار این پردازنده با خبر نباشیم.

 

روند رشد ابر رایانه ها از ابتدا تا کنون

اگر می خواهید بدانید که ابر رایانه ها از ابتدای به وجود آمدن این سیستم های غول آسا با چه سرعتی رشد کرده اند در هر یک از بازه های زمانی چه مقدار قدرت انجام عملیات و محاسبات را در ثانیه داشته اند می توانید در تصویر زیر تمامی اطاعات موجود را مشاده کنید.

با دیدن اطلاعات بالا پیش بینی شما برای سال ۲۰۲۰ چیست ؟ ابر رایانه هایی که در آن سال تولید می شوند آیا می توانند حتی خود را ارتقاء دهند و مغز انسان را به صورت کامل تجزیه تحلیل کنند و توانایی ساخت انسان نماها را داشته باشند ؟ جالب است بدانید در حدود ۲ ماه پیش شرکت IBM خبر از ساخت پردازنده هایی داد که می توانند مانند انسان فکر کنند و تجهیز اینگونه پردازنده ها به سرورهای محاسباتی مانند ابر رایانه ها می توانند قدرت این پردازندها را بارها افزایش دهند که این شرکت نیز دقیقاً به دنبال همین هدف است.

 

معرفی ابر رایانه های پیشرو در جهان

آیا قوی ترین ابر رایانه هایی که هم اکنون در حال اجرا هستند و کشورهایی که از آن ها استفاده می کنند را می شناسید ؟ در زیر می توانید لیست ۵ تا از سریعترین ابررایانه های جهان را مشاهده کنید. لازم به ذکر است تمامی این ابر رایانه از سیستم عامل لینوکس برای راه اندازی و مدیریت منابع سیستمی خود استفاده می کنند بر خلاف ابر رایانه های گذشته که از سیستم عامل یونیکس برای اینکار استفاده می کردند که البته این موضوع به ارث بری تعدادی از ویژگی های یونیکس در هسته لینوکس بی ربط نباید باشد.

نکته جالبی که شاید شما نیز متوجه آن شده باشید این است که کشور آمریکا تنها صاحب ۱ ابر رایانه در ۵ ابر رایانه برتر جهان است. آیا به نظر شما واقعاً اینگونه است و یا ممکن است ابر رایانه های مخفی وجود داشته باشد که هم اکنون در آمریکا از آن ها استفاده می شود و از قدرت محاسباتی بالاتری برخوردار باشند. دلیل این شک ما بر می گردد به این موضوع که آمریکا صاحب ۲۵۵ ابر رایانه بین ۵۰۰ ابر رایانه برتر جهان است و با توجه به این سرمایه گذاری در این زمینه منطقی نیست که اجازه دهد کشورهای دیگری این تکنولوژی را به تسخیر خود درآورند.