اپراتور اتصال شبکه فیبرنوری منازل، سرویس های پهن باند قابل ارائه در شبکه دسترسی فیبرنوری را در پانزدهمین نمایشگاه بین المللی صنایع مخابراتی آزمایش می کند.

شبکه دسترسی فیبرنوری شبکه ای با قابلیت ارائه محتوای پهن باند چندرسانه ای و تعاملی با کیفیت HD، Ultra HD، Full HD، ۳D است که در این شبکه، ارائه کنندگان خدمات دیتا و اینترنت پرسرعت قادر خواهند بود، نیازکاربران به سرعت ۲۰ الی ۱۰۰ مگابیت برثانیه را بدون نیاز به تجهیزات اضافه تامین کنند و این درحالی است که در شبکه های موجود کنونی و در فواصل محدود و کمتر از یک کیلومتر، انتقال دیتا با سرعت بیش از ۱۰ مگابیت برثانیه واقعی عملا امکان پذیر نیست.

اجرای پروژه دسترسی منازل به شبکه فیبرنوری حدود ۲ سال است توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به یک اپراتور داخلی واگذار شده و این اپراتور موظف به طراحی و ایجاد شبکه دسترسی فیبرنوری در سراسرکشور و ارائه خدمات پهن باند به ۸ تا ۱۰ میلیون مشترک خانگی، تجاری، آموزشی و دولتی درسطح کشور شده است که براساس اعلام این اپراتور، نصب و بهره‌برداری از شبکه پسیو این طرح در چهار شهر تهران، تبریز، مشهد و کرج تا پایان سال جاری تحقق خواهد یافت.

براین اساس این اپراتور اعلام کرد که در نمایشگاه تله کام ۲۰۱۴ شبکه دسترسی فیبرنوری، آخرین دست آوردها و توانمندی ها و پیشرفت های این پروژه ملی را به نمایش می گذارد.

دراین نمایشگاه ، بازدیدکنندگان با شبکه FTTx به عنوان آخرین فناوری زیرساختهای ارتباطی آشنا می شوند و قابلیتهای این شبکه را با برخی سرویسهای کاربردی و قابل ارایه در شبکه پهن باند کشور مورد آزمایش قرار می دهند.

سرویس هایی همچون اینترنت پرسرعت، بازی آنلاین ، تلویزیون تعاملی و دیگر سرویسهایی همچون تلفن اینترنتی و آموزش از راه دور قرار است به آزمایش گذاشته شود.

این سرویسها عموما توسط شرکت های تولید کننده محتوا و دیگر اپراتور ها برای ارائه بر بستر فیبرنوری آماده می شوند و اپراتور چهارم از طریق شبکه سراسری دسترسی فیبرنوری وظیفه انتقال آن را به کاربران عمومی برعهده دارد.

اگر چه با راه اندازی این شبکه، برخی سرویسهای مهم و کاربردی به عنوان سرویسهای پایه از سوی اپراتور چهارم به کاربران خانگی ارائه خواهد شد اما سیاست کلان وزارت ارتباطات، بهره مندی تمامی تولیدکنندگان محتوا از شبکه سراسری فیبرنوری در ارائه محصولات خود به عموم مردم است و به همین دلیل تامین نیاز به شبکه باندپهن کلیه اپراتورهای ارتباطی برعهده این اپراتور گذاشته شده است.

با راه اندازی شبکه دسترسی فیبرنوری، آموزش مجازی، گردشگری مجازی، دولت الکترونیک، خانه هوشمند ، مراقبت از بیماران، تلویزیون تعاملی و اینترنت پرسرعت معنی خواهد یافت.

جلب مشارکت داخلی و خارجی به سرمایه گذاری در حوزه FTTx  و معرفی سرویسهای زیرساختی این پروژه همچون فیبر تاریک، ظرفیت باند پهن نامحدود و محدود، سرویس اتصالات پهن باند نقطه به نقطه، سرویس بک هال اپراتوری و سرویس شبکه خصوصی مجازی به تولیدکنندگان محتوا و ارائه کنندگان خدمات از قبیل PAP ها و ISP ها، بانک ها، ادارات دولتی ، ارگانها و سازمانهای عمومی و دولتی از دیگر برنامه های نمایشگاه تله کام ۲۰۱۴ خواهد بود.

به گزارش مهر، نمایشگاه تله کام ۱۴ تا ۱۷ مهرماه در محل دائمی نمایشگاههای بین المللی تهران برگزار می شود.